SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Interakcje w sieci |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCD-IS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z kwestiami dotyczącymi kreowania, podtrzymywania i rozwijania interakcji w sieci. Zwrócenie uwagi na szanse, możliwości ale także zagrożenia wiążące się z funkcjonowaniem w sieci.
brak
Koncepcje społeczeństwa sieci.
Społeczne funkcje Internetu.
Grupy społeczne i społeczności w świecie realnym i wirtualnym. Typologia grup/społeczności wirtualnych.
Komunikacja w grupie wirtualnej. Zakłócenia w komunikacji wirtualnej.
Normy, role społeczne, kontrola społeczna w grupach wirtualnych.
Interakcje w sieci – szanse i zagrożenia.
„Hejt” w sieci.
Sieć jako narzędzie marketingu (komercyjnego, politycznego itp.).
Dyskusja, studia przypadków i ich analiza, prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia konwersatorium |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Merytoryczne przygotowanie i aktywność podczas zajęć (wypowiedzi ustne, krótkie zadania pisemne). |
Prezentacja wybranego tematu podczas zajęć. |
Krótka prezentacja materiału opracowanego w małych (2-3 osobowych) zespołach. |
Praca pisemna – esej. |
Praca pisemna – temat zaproponowany przez studenta uzgodniony wcześniej z prowadzącym zajęcia. |
Zasady uzyskania oceny |
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen (prezentacja-referat, esej i dyskusja). |
Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności – eksplikacja socjologiczna, „Studia Socjologiczne” , nr 2/2004, ss. 95–135.
Goryszewska Ł., Miejsce nowych gier sieciowych w rzeczywistości społecznej – adekwatność definicji gry do masowych gier sieciowych, „Societas/Communitas”, nr 1/2010, ss. 167–194.
Hupa A., Grupy, sieci, roje, „Societas/Communitas”, nr 2/2006, ss. 169–186.
Tomaszewska H., Młodzież, rówieśnicy i nowe media. Społeczne funkcje technologii komunikacyjnych w życiu nastolatków, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2012.
Batorski D., Wprowadzenie do socjologii internetu, „Studia Socjologiczne”, nr 3/2007, ss. 5–14.
Zbieg A., Żak B., Czy funkcja powiadomień w e-społecznościach ma wpływ na ludzkie interakcje?, [w:] Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia. Zagrożenia i wyzwania, tom 4, (red.) M. Plopa, Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej, Elbląg 2010.
Para P. Procesy instytucjonalizacji społeczeństwa sieci, „Via Comunnicandi – Pismo z antropologii komunikacji
i epistemologii społecznej”, nr 1/2010.
Ben- Ze’ev A., Miłość w sieci. Internet i emocje, Wydawnictwo „Rebis”, Poznań 2005.
Staniewicz M., O trollach i plonkach, czyli o niektórych aspektach netykiety językowej w grupach dyskusyjnych. [w:] Język a multimedia, (red.) A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2005.
Królikowska A., Pomocna dłoń w cyberprzestrzeni. Poszukiwanie pomocy i formy jej udzielania w internecie, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, (red.) D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Warszawa 2006.
Olcoń-Kubicka M., Blogi jako przejaw współczesnego trybalizmu, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, (red.) D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica”, Warszawa 2006.
Juszczyk S., Internet. Współczesne medium komunikacji społecznej, „Edukacja i Dialog”, nr 5-6/ 2011, ss. 42–46.
Siuda P., Kryteria wspólnotowości w internecie, „Kultura i Edukacja”, nr 4/2009, ss. 21–36.
Sobolewska-Popko A.M., E-macierzyństwo. Internet miejscem spotkań i nowych doświadczeń współczesnych kobiet. W kręgu i dialogu rozrywki, „Edukacja”, nr 3/2011, ss. 90–99.
Sokołowski M., Sztuczne raje, sztuczne piekła. Internet a nowe ruchy religijne, „Kultura i Edukacja”, nr 2/2005, ss. 53–69.
http:/politykawsieci.pl
Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 15:51)