SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Interakcje w sieci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Interakcje w sieci
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-IS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Bazuń
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z kwestiami dotyczącymi kreowania, podtrzymywania i rozwijania interakcji w sieci. Zwrócenie uwagi na szanse, możliwości ale także zagrożenia wiążące się z funkcjonowaniem w sieci.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Koncepcje społeczeństwa sieci.

Społeczne funkcje Internetu.

Grupy społeczne i społeczności w świecie realnym i wirtualnym. Typologia grup/społeczności wirtualnych.

Komunikacja w grupie wirtualnej. Zakłócenia w komunikacji wirtualnej.

Normy, role społeczne, kontrola społeczna w grupach wirtualnych.

Interakcje w sieci – szanse i zagrożenia.

„Hejt” w sieci.

Sieć jako narzędzie marketingu (komercyjnego, politycznego itp.).

Metody kształcenia

Dyskusja, studia przypadków i ich analiza, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia konwersatorium

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Merytoryczne przygotowanie i aktywność podczas zajęć (wypowiedzi ustne, krótkie zadania pisemne).

Prezentacja wybranego tematu podczas zajęć.

Krótka prezentacja materiału opracowanego w małych (2-3 osobowych) zespołach.

Praca pisemna – esej.

Praca pisemna – temat zaproponowany przez studenta uzgodniony wcześniej z prowadzącym zajęcia.

Zasady uzyskania oceny
 z konwersatorium.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen (prezentacja-referat, esej i dyskusja).

Literatura podstawowa

Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności – eksplikacja socjologiczna, „Studia Socjologiczne” , nr 2/2004, ss. 95–135.

Goryszewska Ł., Miejsce nowych gier sieciowych w rzeczywistości społecznej – adekwatność definicji gry do masowych gier sieciowych, „Societas/Communitas”, nr 1/2010, ss. 167–194.

Hupa A., Grupy, sieci, roje, „Societas/Communitas”, nr 2/2006, ss. 169–186.

Tomaszewska H., Młodzież, rówieśnicy i nowe media. Społeczne funkcje technologii komunikacyjnych w życiu nastolatków, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2012.

Batorski D., Wprowadzenie do socjologii internetu, „Studia Socjologiczne”, nr 3/2007, ss. 5–14.

 

Literatura uzupełniająca

Zbieg A.,  Żak B., Czy funkcja powiadomień w e-społecznościach ma wpływ na ludzkie interakcje?, [w:] Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia. Zagrożenia i wyzwania, tom 4, (red.) M. Plopa, Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej, Elbląg 2010.

Para P. Procesy instytucjonalizacji społeczeństwa sieci, „Via Comunnicandi – Pismo z antropologii komunikacji
 i epistemologii społecznej”, nr 1/2010.

Ben- Ze’ev   A., Miłość w sieci. Internet i emocje, Wydawnictwo „Rebis”,  Poznań 2005.

Staniewicz M., O trollach i plonkach, czyli o niektórych aspektach netykiety językowej w grupach dyskusyjnych. [w:]  Język a multimedia, (red.) A. Dytman-Stasieńko, J.  Stasieńko, Uniwersytet Wrocławski,  Wrocław 2005.

Królikowska A., Pomocna dłoń w cyberprzestrzeni. Poszukiwanie pomocy i formy jej udzielania w internecie, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, (red.) D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Warszawa 2006.

Olcoń-Kubicka M., Blogi jako przejaw współczesnego trybalizmu, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, (red.) D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica”, Warszawa 2006.

Juszczyk S., Internet. Współczesne medium komunikacji społecznej, „Edukacja i Dialog”, nr 5-6/ 2011, ss. 42–46.

Siuda P., Kryteria wspólnotowości w internecie, „Kultura i Edukacja”, nr 4/2009, ss. 21–36.

Sobolewska-Popko A.M., E-macierzyństwo. Internet miejscem spotkań i nowych doświadczeń współczesnych kobiet. W kręgu i dialogu rozrywki, „Edukacja”, nr 3/2011, ss. 90–99.

Sokołowski M., Sztuczne raje, sztuczne piekła. Internet a nowe ruchy religijne, „Kultura i Edukacja”, nr 2/2005, ss. 53–69.

http:/politykawsieci.pl

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 15:51)