SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania mediów - projekt badawczy 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania mediów - projekt badawczy 1
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-BM1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studentów do realizacji badań terenowych z wykorzystaniem szerokiego spektrum metod i technik badań medialnych.

Intencją projektu badawczego (1)  jest teoretyczne i koncepcyjne przygotowanie podstaw projektu badawczego.

Wymagania wstępne

Student powinien mieć ukończony kurs z metodologii oraz empirycznych podstaw socjologii/badań empirycznych.

Zakres tematyczny

Projekt badawczy 1

  1.      Określenie celu i tematyki badania.
  2.      Teoretyczne podstawy badania.
  3.      Konceptualizacja projektu badawczego.
  4.      Określenie zasad realizacji badan terenowych.
  5.      Przygotowanie narzędzi badawczych.
  6.      Charakterystyka metod badania i terenu badań.
  7.      Dobór próby.

Metody kształcenia

Projekt badawczy, praca w grupach, dyskusja. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu
w formie pisemnej
 i prezentacja podczas zajęć.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Projekt badawczy  1: Zakres projektu: przygotowanie teoretycznej koncepcji badania, uwzględniające opis zasad realizacji terenowej.

 

Zasady uzyskania oceny
 z przedmiotu.

Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen uzyskanych
 z przygotowanego pisemnie projektu (60%) i jego prezentacji (40%).

 

 

Literatura podstawowa

Nachmias C. I D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo  „Zysk i S-ka”, Poznań 2001.

Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra 1993.

 Babbie E, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN,  Warszawa 2004.

 Sztumski J. , Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 2010.

 Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii,  Wybór tekstów, tom I, Wydawnictwo  WSSG, Tyczyn 1997.

 Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1999.

Mc Luhan M., Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004.

Reeves B., Nass Clifford, Media i ludzie , Wydawnictwo PIW, Warszawa 2005.

Wimmer R.D.; Dominik Joseph R., 2008, Metody badań mass mediów, Przekład Tadeusz Karłowicz, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.

Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Dom Wydawniczy” Rebis”, Poznań 2003.

Miczka T., O zmianie zachowań komunikacyjnych. Konsumenci w nowych sytuacjach audiowizualnych, Księgarnia Św. Jacka, Katowice 2002.

Pratkanis A., Aronson E.,, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 13:30)