SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kultura krajów hiszpańskojęzycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kultura krajów hiszpańskojęzycznych
Kod przedmiotu 09.1-WH-FRMP-KH-Ć-S14_genI3V0Q
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia / Język francuski w komunikacji zawodowej, z drugim językiem romańskim
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania hiszpański
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Jastrzębska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poszerzenie wiadomości na temat kultury krajów hiszpańskiego obszaru językowego. Zapoznanie się z przejawami współczesnego życia społecznego i kulturalnego Hiszpanii. Nabycie specyficznych kompetencji językowych w zakresie kultury krajów języka hiszpańskiego. Nabycie umiejętności korzystania z hiszpańskojęzycznych źródeł informacji i dokumentów autentycznych.

Wymagania wstępne

Poziom znajomości języka hiszpańskiego co najmniej B1.

Zakres tematyczny

Rys historyczny :początki państwa hiszpańskiego, Hiszpania jako potęga światowa, Hiszpania XVIII
i XIX w., Hiszpania współczesna.

Hiszpania dzisiejsza : społeczeństwo, edukacja, komunikacja, środki transportu, turystyka, sztuka, kino. Specjalności kulinarne różnych regionów Hiszpanii. Problemy natury ekonomicznej i demograficznej. Studiowanie, stypendia, uniwersytety. Miejsce i języka hiszpańskiego we współczesnym świecie. Wielojęzyczność i wielokulturowość. Współczesne życie kulturalne: film, sztuka, piosenka, taniec. Wybitne postacie historii i kultury. Style życia i zwyczaje. Emblematyczne miejsca.

Wstęp do Ameryki Łacińskiej:  od kolonizacji hiszpańskiej do niepodległości, Ameryka Łacińska dzisiaj. Życie codzienne, święta i tradycje, zabytki kultury światowej  w wybranych krajach Ameryki Południowej (Meksyk, Peru, Argentyna, Gwatemala, Boliwia, Chile, Ekwador). Arcydzieła architektury wpisane do rejestru dziedzictwa  światowego.

Metody kształcenia

Elementy wykładu konwersatoryjnego, praca indywidualna, praca w grupach, mini-projekt, prezentacja werbalna (exposé) lub multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę na podstawie pisemnego kolokwium na koniec semestru (50% oceny końcowej), jednej pracy projektowej (30 % oceny końcowej) oraz aktywnej obecności na zajęciach (20 % oceny końcowej).

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, El mundo en español nivel B, Habla con eñe, 2011.
  2. Praca zbiorowa, Cultura en el mundo hispanohablante, Clave-ELE, Madrid, 2011.
  3. Isa de Los Santos, D., España ayer y hoy,Edinumen, Madrid, 2012.  
  4. Munday,J., Lanzer,H. i  Gordon, A.L., Aktywny słownik języka hiszpańskiego. Oxford University Press// Wyd.polskie Lektor, 1995.
  5. Sawicki,P., La España del cambio,: PWN, Warszawa,1993.
  6. Uriz, F. i Harling, B., En España. Chancerel, Londyn, 1996.

Literatura uzupełniająca

  1. Wybrane współczesne dokumenty autentyczne: teksty prasowe, materiały audio-wizualne
     i internetowe, broszury, afisze i ulotki turystyczne, codzienne dokumenty użytkowe...itp.
  2. Hernandez, H., La pratique du vocabulaire espagnol, Nathan, Paris, 2009.
  3. López Llebot, M., Lopez Llebot, G.,Juguemos en clase, Edinumen, Madrid, 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Jastrzębska (ostatnia modyfikacja: 02-09-2016 11:46)