SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychoonkologia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-Pon |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Zapoznanie studenta z czynnikami ryzyka i skutkami współczesnych chorób cywilizacyjnych- onkologicznych, kształtowanie umiejętności interpretacji zależności między psychiką i ciałem w kontekście zdrowia i choroby onkologicznej, rozumienie procesu żałoby
Wiedza z zakresu psychologii zdrowia/choroby, psychologii klinicznej, osobowości i społecznej, diagnozy psychologicznej
1. Zarys problematyki psychoonkologicznej i psychopaliatywnej. Uwarunkowania zachorowania na raka.
2. Zachowania i przeżycia chorego w chorobie nowotworowej – studium literatury i przypadku klinicznego
3. Fazy przyswajania niekorzystnych wiadomości – studium literatury. Psychologiczne sylwetki pacjentów a sposób przyswajania diagnozy o chorobie
4. Psychopatologia zaburzeń w chorobie onkologicznej
5. Psychologiczna problematyka relacji psycholog – pacjent. Kompetencje psychologa w pracy z pacjentem onkologicznym
6. Wywiad kliniczny w pracy psychologa z pacjentem onkologicznym
7. Diagnoza stanu emocjonalnego człowieka umierającego metodą wywiadu klinicznego
8. Diagnoza egzystencjalnych problemów człowieka umierającego metodą wywiadu klinicznego
9. Psychologiczna problematyka umierania dzieci. Pomoc psychologiczna rodzinie dziecka umierającego
10. Problematyka żałoby. Żałoba normalna i patologiczna. Pomoc psychologiczna w przeżywaniu żałoby
11. Terapia w chorobie onkologicznej
Wykład konwencjonalny, casy study
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie min.70% pozytywnych odpowiedzi z testu końcowego/egzaminacyjnego.
Turuk-Nowakowska T. (1990). Postępowanie psychologa w chorobach
nowotworowych. W: red. I. Heszen-Niejodek, Rola psychologa w diagnostyce i leczeniu chorób somatycznych. Warszawa: PZWL.
Widera-Wysoczańska A. (2001). Psychologiczne aspekty rozmowy lekarza z pacjentem umierającym i jego rodziną. W: red. G. Dolińska-Zygmunt, Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wyd. UWr, s. 315-330.
Świrydowicz T. (1999). Psychologiczne aspekty przekazywania pacjentowi niepomyślnych informacji. Medycyna Wieku Rozwojowego, t. III, 2, s. 31-41.
Winch B. (2005). Jak rozmawiać z rodzina osoby terminalnie chorej? W: red. K. Stemplewska – Żakowicz, Wywiad psychologiczny. T.3, s. 200-213.
Kostek M. (2009). Formy pomocy rodzinie w obliczu śmierci dziecka. W: red. S. Steuden, S. Tucholska, Psychologiczna aspekty doświadczania żałoby, s. 207-219.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-07-2016 21:09)