SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Komunikacja interpersonalna |
Kod przedmiotu | 14.9-WP-PSChM-KI-Ć-S14_pNadGen7CA2P |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Dostarczenie wiedzy związanej z procesem komunikacji interpersonalnej, wyposażenie w wiedzę dotyczącą barier komunikacyjnych oraz narzędzi, metod efektywnej komunikacji.
Ukształtowanie umiejętności prowadzenia skutecznej komunikacji, umiejętności rozpoznawania barier komunikacyjnych, wykształcenie umiejętności korzystania z narzędzi komunikacji
Uwrażliwienie na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym, uświadomienie poziomu własnej wiedzy i umiejętności w obrębie tematyki komunikacji interpersonalnej, profesjonalizm podczas wchodzenia w relacje interpersonalne.
Brak.
Model komunikacji interpersonalnej (definicja, elementy procesu komunikacji). Komunikacja werbalna. Bariery komunikacyjne. Aktywne słuchanie. Komunikacja dwustronna. Wybrane techniki asertywnej komunikacji Komunikat JA. Komunikacja w obszarze emocji.
Informacja zwrotna (definicja, rola, zasady udzielania informacji zwrotnej). Umiejętność oddzielenia interpretacji i opinii od faktów i zachowań. Parafraza. Komunikacja niewerbalna.
Komunikacja terapeutyczna.
Metoda sytuacyjna, praca w grupach, praca z książką, doświadczenia własne, praca pisemna, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną, ocena na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta, w ramach pracy z książką, działań opartych na autoanalizie, konwersacji, jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (punkty uzyskane z aktywności podnoszą ocenę końcową), a także sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte i opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).
Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka,Kraków 2000.
Steciwko A., Barański J., Porozumienie się lekarza z pacjentem i jego rodziną, Wrocław 2012.
McKay M., Davis M., Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się
Gdańsk 2001.
Kozyra B., Komunikacja bez barier. Warszawa 2008.
Adler R.B., Rosenfeld L.B, Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2002.
I inna podana przez prowadzącego
Kurcz I., Język i komunikacja,w: Strelau J. Psychologia ogólna t. 2, Gdańsk 1999..
Aronson E., Akert R., Wilson T., Psychologia społeczna, Poznań 1997.
Cooper P.J., Sprawne porozumiewanie się Warszawa 1994.
Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa 2005.
oraz inna każdorazowo podawana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-07-2016 12:08)