SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja interpersonalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja interpersonalna
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSChM-KI-Ć-S14_pNadGen7CA2P
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie wiedzy związanej z procesem komunikacji interpersonalnej, wyposażenie w wiedzę dotyczącą barier komunikacyjnych oraz narzędzi, metod efektywnej komunikacji.

Ukształtowanie umiejętności prowadzenia skutecznej komunikacji, umiejętności rozpoznawania barier komunikacyjnych, wykształcenie umiejętności korzystania z narzędzi komunikacji

Uwrażliwienie na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym, uświadomienie poziomu własnej wiedzy i umiejętności w obrębie tematyki komunikacji interpersonalnej, profesjonalizm podczas wchodzenia w relacje interpersonalne.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Model komunikacji interpersonalnej (definicja, elementy procesu komunikacji). Komunikacja werbalna. Bariery komunikacyjne. Aktywne słuchanie. Komunikacja dwustronna. Wybrane techniki asertywnej komunikacji Komunikat JA. Komunikacja w obszarze emocji.

Informacja zwrotna (definicja, rola, zasady udzielania informacji zwrotnej). Umiejętność oddzielenia interpretacji i opinii od faktów i zachowań. Parafraza. Komunikacja niewerbalna.

Komunikacja terapeutyczna.

Metody kształcenia

Metoda sytuacyjna, praca w grupach, praca z książką, doświadczenia własne, praca pisemna, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną, ocena na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta, w ramach pracy z książką, działań opartych na autoanalizie, konwersacji, jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (punkty uzyskane z aktywności podnoszą ocenę końcową), a także sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte i opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).

Literatura podstawowa

  • Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka,Kraków 2000.

  • Steciwko A., Barański J., Porozumienie się lekarza z pacjentem i jego rodziną, Wrocław 2012.

  • McKay M., Davis M., Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się

  • Gdańsk 2001.

  • Kozyra B., Komunikacja bez barier. Warszawa 2008.

  • Adler R.B., Rosenfeld L.B, Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2002.

I inna podana przez prowadzącego

 

Literatura uzupełniająca

  • Kurcz I., Język i komunikacja,w: Strelau J. Psychologia ogólna t. 2, Gdańsk 1999..

  • Aronson E., Akert R., Wilson T., Psychologia społeczna, Poznań 1997.

  • Cooper P.J., Sprawne porozumiewanie się Warszawa 1994.

  • Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa 2005.

oraz inna każdorazowo podawana przez prowadzącego

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-07-2016 12:08)