SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pracy praktycznej (obserwacja, rozmowa psychologiczna, wywiad) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pracy praktycznej (obserwacja, rozmowa psychologiczna, wywiad)
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPP(o,rp,w)-Ć-S14_pNadGenOTTU4
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Prezentacja i omówienie podstawowych narzędzi konwersacyjnych.

Kształtowanie sprawności posługiwania się podstawowymi narzędziami konwersacyjnymi. Budowanie podstawowych umiejętności nawiązywania kontaktu interpersonalnego podczas prowadzenia rozmowy psychologicznej.

Budowanie podstawowych umiejętności nawiązywania kontaktu interpersonalnego podczas prowadzenia wywiadu diagnostycznego. Rozwój zdolności pracy w grupie i udzielania informacji zwrotnych. Budowanie zdolności do dostrzegania zjawisk psychologicznych występujących podczas rozmowy u osoby, z którą rozmawiam i reagowania na te zjawiska. Budowanie zdolności do dostrzegania zjawisk psychologicznych u psychologa i reagowania na nie. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych źródeł powstawania trudności w kontakcie z drugim człowiekiem. Prezentacja podstawowych technik radzenia sobie z oporem pacjenta. Kształtowanie podstawowych umiejętności radzenia sobie z oporem pacjenta. Kształtowanie umiejętności do refleksji na temat zagrożeń wynikających z naruszania zasad etycznych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

  • Co dzieje się podczas rozmowy? Rodzaje pytań.

  • Czas i przestrzeń dla rozmówcy.

  • Informacje zwrotne w grupie, podczas rozmowy indywidualnej, wywiadu.

  • Rozróżnianie i utrzymywanie granic.

  • Parafrazy.

  • Dostrzeganie reakcji emocjonalnej.

  • Osobisty rezonans emocjonalny.

  • Osobisty – nieosobisty ton wypowiedzi.

  • Kierowanie rozmową – utrzymywanie tematu.

  • Klaryfikacja i milczenie.

  • Przejawy oporu.

  • Reakcja psychologa na opór.

  • Relacja diagnostyczna.

  • Wywiad.

  • Etyka w praktyce.

Metody kształcenia

Praca indywidualna i w grupach, case-study, dyskusja problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Oceną końcową jest średnią ocen uwzględniająca ocenę przygotowania i prezentacji w czasie zajęć zagadnień przewidzianych w programie przedmiotu (aktywności studenta na zajęciach) i ocenę za prezentację.

Literatura podstawowa

  • Romanowska K. (2009). Opór, praca z oporem. (188 – 215). W: Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. (red.) Wywiad psychologiczny 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

  • Szustrowa T. (2009). Swobodne techniki diagnostyczne. W: Wywiad i obserwacja Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. (red.) Wywiad psychologiczny 1. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

  • Ustian D. (2009). Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne. (152 – 188). W: Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. (red.) Wywiad psychologiczny 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Literatura uzupełniająca

  • Enright J. (1984). Poradnictwo i terapia bez oporu. W: Santorski J. (red.). Nowe strategie i techniki pomocy psychologicznej. Warszawa: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.

  • Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 1. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

  • Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

  • Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 3. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 22:36)