SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia procesów poznawczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia procesów poznawczych
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPPoz-Ć-S14_pNadGen98ION
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie wiedzy z zakresu przedmiotowego , ukształtowanie umiejętności rozumienia mechanizmów procesów poznawczych , uwrażliwienie na istotność tych procesów dla rozumienia szerokiego spektrum funkcjonowania psychologicznego w normie i patologii.

Wymagania wstępne

wiedza z zakresu wprowadzenia do psychologii i psychologii ogólnej

Zakres tematyczny

Rozumienie procesów poznawczych w psychologii.

Rola procesów poznawczych w funkcjonowaniu jednostki .

Właściwości procesów poznawczych.

Podstawowe pojęcia psychologii poznawczej: reprezentacje umysłowe, przetwarzanie informacji, pojęcia, schematy, wiedza.

Percepcja: główne cechy percepcji, procesy „bottom – up” oraz „top – down”.

Pamięć: pojęcie, pamięć jako zdolność i jako proces, rodzaje, procesy i stadia pamięci, modele pamięci. Procesy pamięciowe: fazy procesu zapamiętywania (zapamiętywanie, przechowywanie, odpamiętywanie), zawodność pamięci czyli psychologia naocznego świadka.

Uwaga: rozumienie uwagi, funkcje uwagi, teorie uwagi, związek uwagi z percepcją.

Uczenie się: pojęcie uczenia się, podstawowe rodzaje uczenia się.

Wyobraźnia: rozumienie wyobraźni i wyobrażenia, teoria podwójnego kodowania Paivio, związek wyobraźni z procesami psychicznymi.

Myślenie: natura myślenia, podstawowe rodzaje myślenia, teoria myślenia Barona .Rozumowanie: rozumowanie dedukcyjne, indukcyjne, warunkowe, probabilistyczne, nieformalne. Rozwiązywanie problemów: charakterystyka procesu rozwiązywania problemów, teorie rozwiązywania problemów, strategie, heurystyki

Procesy językowe i produkcja mowy: charakterystyka języka, rozumienie języka, natura mówienia, relacje komunikacja werbalna – niewerbalna. Współzależność procesów poznawczych i emocjonalnych: poglądy Schachtera, Lazarusa ,Zajonca), rola emocji w procesach poznawczych.

Procesy językowe i produkcja mowy: charakterystyka języka, rozumienie języka, natura mówienia, relacje komunikacja werbalna – niewerbalna.

Współzależność procesów poznawczych i emocjonalnych: poglądy Schachtera, Lazarusa ,Zajonca), rola emocji w procesach poznawczych.

Metody kształcenia

wykład tradycyjny , wykład konwersatoryjny , praca z książką , praca w grupach , dyskusje problemowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia-na ocenę składają się wyniki osiągnięte na kolokwium(60%), ocena z prezentacji (20%) oraz ocena aktywności na zajęciach (20%). Wykład-ocena egzaminu w formie testu pisemnego .Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z egzaminu (50%).

Literatura podstawowa

  • Eysenck M.W., Keane M.T., Cognitive Psychology: A Student's Handbook. Hove 2010.

  • Maruszewski T., Psychologia poznania Umysł i świat. Gdańsk 2011.

  • Kahneman, D., Pułapki myślenia. Poznań 2012.

  • Kolańczyk, A. , Fila-Jankowska, A. Pawłowska-Fusiara, M. Sterczyński R., Serce w rozumie. Afektywne podstawy orientacji w otoczeniu. Gdańsk 2004.

  • Maruszewski, T., Psychologia poznania Umysł i świat. Gdańsk 2011.

  • Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza. Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

  • Chlewiński Z., Psychologia poznawcza, Gdańsk 2007

  • Falkowski A., Zaleśkiewicz T., Psychologia poznawcza w praktyce. Ekonomia, biznes, polityka. Warszawa 2011.

  • Goldstein .B.,Cognitive Psychology: Connecting mind, research and everyday experience. Belmont 2007.

  • Kosslyn .M., Rosenberg, .S., Psychologia. Kraków 2006.

  • Maruszewski T. (2005,Pamięć autobiograficzna. Gdańsk 2005.

  • Nęcka E., Człowiek – umysł – maszyna. Kraków 2005.

  • Sternberg R., Sternberg K.,Cognitive Psychology. London 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 22:38)