SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza psychologiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza psychologiczna
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-DPs-L-S14_pNadGen4ZGAR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką problematyki psychologicznej diagnozy klinicznej dziecka. W tym, ze sposobami ujmowania procesu diagnozowania w psychologii. Rodzajami diagnoz. Podstawowymi założeniami studium przypadku.

Wymagania wstępne

Warunkiem uczestniczenia w zajęciach jest wiedza z zakresu psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Podstawy diagnozy psychologicznej. Rodzaje diagnozy, etapy postępowania diagnostycznego. Kontakt diagnostyczny. Rola testów w badaniu psychologicznym. Pomiar w psychologii. Metody i techniki diagnostyczne: wywiad, obserwacja, testowanie. Konstrukcja i charakterystyka przeprowadzania różnych form wywiadu. Rodzaje i struktura obserwacji. Rodzaje metod testowych: kwestionariusze, techniki projekcyjne, próby zadaniowe, technika Q-sort, eksperyment diagnostyczny. Zasady prowadzenia badań, przykładowa interpretacja uzyskanych wyników badań z możliwością praktycznego ich wykorzystania. Normy i znaczenie wyników testowych. Umiejętności praktyczne i kompetencje interpersonalne w diagnozowaniu: sztuka słuchania i stawiania pytań, umiejętności nawiązywania kontaktu i komunikacji. Umiejętności techniczne diagnosty: stawianie hipotez diagnostycznych, konceptualizacja przypadku, opracowanie raportu, udzielanie informacji zwrotnych. Analiza błędów w diagnozowaniu. Główne obszary zastosowania diagnozy psychologicznej: praktyka kliniczna, edukacja, wychowanie, psychologia pracy, zarządzanie. Etyka postępowania psychologa w procesie diagnostycznym.

Metody kształcenia

Wykład, ćwiczenia, ćwiczenia własne, opis przypadków, praca z materiałem źródłowym, prace pisemna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: egzamin pisemny z progami procentowymi lub punktowymi;

Laboratoria: kolokwium, ocena prezentacji i/lub pracy pisemnej, aktywność na zajęciach

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratoriów.

Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z zajęć laboratoryjnych i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z zajęć laboratoryjnych i wykładów.

Literatura podstawowa

  • Stemplewska – Żakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna; Gdańsk 2009.

  • Paluchowski W.J., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy; Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca

  • Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne; Warszawa 1999.

  • Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania; Warszawa 2006.

  • Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej; Warszawa 2007.

  • Szustrowa T., Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja, Warszawa 1991.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-07-2016 14:34)