SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rodziny
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PR-W-S14_pNadGenRL28U
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie wiedzy na temat struktury i wzorów relacji występujących w rodzinach w perspektywie rozwojowo-systemowej. Nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi podejściami teoretycznymi z zakresu psychologii do analizowania, interpretowania, wyjaśniania i wskazywania uwarunkowań ludzkich zachowań w grupie rodzinnej. Nabycie świadomości znaczenia sfery psychicznej człowieka dla jakości jego funkcjonowania w obszarze rodziny oraz przekonania o potrzebie wspierania jednostek i rodzin w aspekcie ich kompetencji psychospołecznych.

Wymagania wstępne

Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu psychologii.

Zakres tematyczny

Rys historyczny zainteresowania kontekstem rodzinnym jednostki. Rozumienie procesów rodzinnych w aspekcie ujęcia systemowego. Poziomy analizy rodzinnej organizacji: poziom interakcyjny, relacyjny i symboliczny. Zasada całościowości w odniesieniu do rodziny i jej znaczenie dla zrozumienia funkcjonowania rodziny. Pojęcie granic rodzinnych i typy podsystemów. Hierarchizacja w rodzinie. Przyczynowość i cyrkularność w rodzinie. Koncepcja ekwifinalności i ekwipotencjalności w odniesieniu do systemu rodzinnego. Wybrane modele teoretyczne funkcjonowania rodziny. Rodzina jako system społeczny zmieniający się w czasie i etapy w cyklu życia rodziny. Procesy separacji i indywiduacji w rodzinie. Podstawowe zasady i metody badania rodziny.

Metody kształcenia

Wykład z wykorzystaniem metod prezentacji audiowizualnej

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w wyniku sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte i opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).

Literatura podstawowa

  • Tryjarska B. (red.). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa 2010.

  • Plopa M. Psychologia rodziny: teoria i badania, Elbląg 2005.

  • Rostowska T. Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009.

  • Rostowski J. Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa 1987.

  • Goldenberg H., Goldenberg I. Terapia rodzin, Kraków 2004.

  • de Barbaro B.,(red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1994.

Literatura uzupełniająca

  • Heszen I., Sęk H. Rodzinne koncepcje chorób i dysfunkcji rodzinnych w podejściu systemowym, w: I. Heszen , H.Sęk, Psychologia zdrowia, Warszawa 2007.

  • Braun-Gałkowska M., Psychologia domowa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.

  • Borecka-Biernat D. (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym, Warszawa: 2010.

  • Lachowska B., Grygielski M. (red.). W świecie dziecka, Lublin

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 23:02)