SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia różnic indywidualnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia różnic indywidualnych
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PRI-W-S14_pNadGenB9DJK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobem przejawiania się różnic indywidualnych w obszarach funkcjonowania psychicznego człowieka oraz z metodami pomiaru różnic indywidualnych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Historia badań nad różnicami indywidualnymi. Współczesne koncepcje opisu różnic indywidualnych. Jednostki opisu różnic indywidualnych.

Różnice indywidualne w zakresie temperamentu.

Style i strategie radzenia sobie ze stresem.

Inteligencja jako przedmiot badań w psychologii różnic indywidualnych. Teorie inteligencji. Znaczenie inteligencji w funkcjonowaniu jednostki. Zdolności i uzdolnienia. Style poznawcze. Twórczość jako przejaw różnic indywidualnych. Uzdolnienia specjalne i ich uwarunkowania.

Czynnikowy model osobowości. Badania nad osobowością.

Psychologia wartości.

Metody badania różnic indywidualnych. Wprowadzenie do badania różnic indywidualnych. Wybrane metody pomiaru inteligencji. Metody badania temperamentu. Metody badania zdolności specjalnych. Metody badania uzdolnień twórczych. Metody badania hierarchii wartości.

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, analiza przypadków.

Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, pomiar, prezentacje multimedialne, studium przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: pozytywna ocena z egzaminu pisemnego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Ćwiczenia: raport z badania wybraną metodą, aktywność na zajęciach. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i z egzaminu.

Literatura podstawowa

  • Marszał-Wiśniewska M., Uwikłany temperament: osobowość, temperament, środowisko, Warszawa 2011.

  • Marszał-Wiśniewska M., Łukaszewski W., Wytrwałość w działaniu: wyznaczniki sytuacyjne i osobowościowe, Gdańsk 2006.

  • Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001,

  • Strelau J., Psychologia różnic indywidualnych, Warszawa 2002,

Literatura uzupełniająca

  • Konrad S, Hendl C., Inteligencja emocjonalna: podręcznik z zestawem ćwiczeń, Katowice 2000.

  • Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 23:07)