SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia wychowawcza |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PW-W-S14_pNadGenPCI1R |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Przegląd problemów wychowawczo-klinicznych oraz czynników ryzyka w rozwoju psychicznym dzieci i młodzieży w odniesieniu do środowisk ich życia.
Rozpoznanie zadań zawodowych psychologa wychowawczo-klinicznego związanych z diagnozą problemu wychowawczego lub wychowawczo-klinicznego, strategią pomocy psychologicznej i profilaktyką w środowiskach wychowania.
Konieczność zaliczenia przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia.
Wprowadzenie do problematyki optymalnych i zagrożonych zasobów rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży w środowiskach wychowania. Zadania psychologa wychowania wobec różnych kategorii problemów.
Różnice indywidualne w edukacji i wychowaniu.
Negatywne oddziaływania środowiskowe i ich konsekwencje dla rozwoju dzieci i młodzieży. Warunki wychowawcze w rodzinie sprzyjające bądź zagrażające prawidłowemu rozwojowi dziecka. Problem więzi prawidłowych i nie dających poczucia bezpieczeństwa.
Możliwości edukacyjne dzieci w okresie średniego i późnego dzieciństwa. Korzystne warunki i czynniki ryzyka wychowawczego w edukacji na tle ogólnych warunków społeczno-środowiskowych
Możliwości wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Indywidualne czynniki ryzyka z okresu wczesnego dzieciństwa. Wczesna i trafna diagnoza psychologiczna do celów wychowawczych. Zadania profilaktyczne i wsparcie dla rodzin.
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pozytywna ocena z egzaminu pisemnego. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny wynosi 70%.
McWhirter, J.J., Zagrożona młodzież: ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych, Warszawa 2001.
Namysłowska I. (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, Warszawa 2004.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, T.1, Warszawa 2002.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, T.2, Warszawa 2002.
Dołęga Z., Psychologiczne podstawy i społeczny aspekt wychowania integrującego, Kraków 2010.
Bronson P., Merryman A. , Rewolucja w wychowaniu, Warszawa 2011.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 23:08)