SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia wychowawcza - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia wychowawcza
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PW-W-S14_pNadGenPCI1R
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Przegląd problemów wychowawczo-klinicznych oraz czynników ryzyka w rozwoju psychicznym dzieci i młodzieży w odniesieniu do środowisk ich życia.

Rozpoznanie zadań zawodowych psychologa wychowawczo-klinicznego związanych z diagnozą problemu wychowawczego lub wychowawczo-klinicznego, strategią pomocy psychologicznej i profilaktyką w środowiskach wychowania.

Wymagania wstępne

Konieczność zaliczenia przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia.

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do problematyki optymalnych i zagrożonych zasobów rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży w środowiskach wychowania. Zadania psychologa wychowania wobec różnych kategorii problemów.

Różnice indywidualne w edukacji i wychowaniu.

Negatywne oddziaływania środowiskowe i ich konsekwencje dla rozwoju dzieci i młodzieży. Warunki wychowawcze w rodzinie sprzyjające bądź zagrażające prawidłowemu rozwojowi dziecka. Problem więzi prawidłowych i nie dających poczucia bezpieczeństwa.

Możliwości edukacyjne dzieci w okresie średniego i późnego dzieciństwa. Korzystne warunki i czynniki ryzyka wychowawczego w edukacji na tle ogólnych warunków społeczno-środowiskowych

Możliwości wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Indywidualne czynniki ryzyka z okresu wczesnego dzieciństwa. Wczesna i trafna diagnoza psychologiczna do celów wychowawczych. Zadania profilaktyczne i wsparcie dla rodzin.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena z egzaminu pisemnego. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny wynosi 70%.

Literatura podstawowa

  • McWhirter, J.J., Zagrożona młodzież: ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych, Warszawa 2001.

  • Namysłowska I. (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, Warszawa 2004.

  • Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, T.1, Warszawa 2002.

  • Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, T.2, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  • Dołęga Z., Psychologiczne podstawy i społeczny aspekt wychowania integrującego, Kraków 2010.

  • Bronson P., Merryman A. , Rewolucja w wychowaniu, Warszawa 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 23:08)