SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia starzenia się - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia starzenia się
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PS-W-S14_pNadGenMV5CT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów okresu życia zwanego późną dorosłością, okresem senioralnym czy starością. Studenci zapoznają się z prawidłową drogą przebiegu procesu starzenia się człowieka oraz z zaburzeniami i trudnościami tego okresu. Poznają koncepcje psychologiczne opisujące wzory adaptacji do starości, potrzeby ludzi starych oraz sposoby stymulowania szczególnie obszaru poznawczego. Uczestnicy kursu zostaną ponadto zapoznani z wymiarem społecznym i egzystencjalnym schyłku życia- problematyka żałoby i umierania.

Wymagania wstępne

Wiedza z podstaw psychologii różnic indywidualnych oraz z psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Zagadnienia wprowadzające do psychologii starzenia się i starości. Charakterystyka procesu starzenia się. Wzory fizjologiczne- aspekt biologiczny, psychologiczny i społeczny oraz wzory patologiczne - aspekt biologiczny, psychologiczny i społeczny. Elementy geriatrii - najczęstsze zaburzenia okresu starości m.in.: zespoły otępienne, zaburzenia psychiczne. Adaptacja do starości - przykłady ujęcia teoretycznego. Miejsce człowieka starego w rodzinie i w społeczeństwie. Aktywność osób starych, aktywność poznawcza i sposoby jej stymulowania: geragogika i Uniwersytety III wieku. Jakość życia człowieka starego, poczucie godności i zaspokojenie potrzeb. Starość w ujęciu egzystencjalnym: czas, cierpienie, choroba. Bilans życiowy człowieka starego i znaczenie żałoby oraz integracja versus rozpacz. Tanatopsychologia, fazy umierania, a także przygotowanie do odejścia i medykalizacja śmierci.

Metody kształcenia

Wykłady konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte i opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).

Literatura podstawowa

  • Steuden, S. - Psychologia starzenia się i starości, Warszawa, 2012,

  • S. Steuden, M. Marczuk (red. ) - Starzenie się a satysfakcja z życia, Lublin, 2006,

  • Nowicka (red - Wybrane problemy osób starszych., Kraków, 2006,

  • Zych, A.A. - Przekraczaj⊃1;c smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii, Katowice, 2009,

  • Zych, A.A. - Leksykon gerontologii, Kraków, 2010,

Literatura uzupełniająca

  • T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skalska (red.). - Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Gdańsk, 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 11:52)