SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii edukacyjnej i wychowawczej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii edukacyjnej i wychowawczej
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WPEiW-W-S14_pNadGenWVZ95
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów do problematyki psychologii wychowawczej i zapoznanie ich z charakterystyką pracy psychologa wychowania w instytucjach opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnych. Zaprezentowanie najważniejszych problemów rozwojowo-wychowawczych w odniesieniu do wieku życia i środowiska wychowania oraz wskazanie na swoistość mechanizmów wpływu wychowawczego ze względu na charakterystykę psychofizycznego i psychospołecznego rozwoju dzieci i młodzieży oraz społeczny kontekst wychowania.

Wymagania wstępne

Niezbędna podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.

Zakres tematyczny

Socjologiczno-kulturowy kontekst wychowania. Istota dzieciństwa. Wychowanie w szerokim i wąskim znaczeniu. Wychowanie w różnych koncepcjach i teoriach psychologicznych.

Cele wychowania i funkcje wychowawcze osób znaczących. Sposoby wpływu wychowawczego. Stopnie ingerencji wychowawczej w zachowania oraz rozwój dzieci i młodzieży. Rodzina jako tradycyjne środowisko wychowania. Funkcje rodziny. Style wychowania rodzinnego. Postawy rodzicielskie z perspektywy rodziców i z perspektywy dzieci.

Typowe problemy wychowania rodzinnego i codzienne rodzinne postępowanie wychowawcze w odniesieniu do prawidłowości rozwojowych okresu dzieciństwa i dorastania. Nieformalna rola psychologa w odniesieniu do problemów wychowania rodzinnego. Nowoczesny, transakcyjny model wychowania rodzinnego. Wstęp do systemowej psychologii rodziny. Zadania zawodowe psychologa wychowania i psychoterapeuty rodzinnego. Psycholog w systemie opiekuńczo-wychowawczym i systemie edukacji. Zadania zawodowe psychologa a wstęp do diagnozy, poradnictwa i pomocy psychologicznej w systemie edukacji.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, pogadanka

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta, w ramach pracy z książką, a także sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte i opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).

Literatura podstawowa

  • Dołęga Z. - Psychologiczne podstawy i społeczny aspekt wychowania integrującego, Kraków 2010.

  • Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  • Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005.

  • Gaś Z. (red.), Psychologia wychowawcza stosowana : wybrane zagadnienia , Lublin 1995.

  • Dembo M. - Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 11:53)