SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia pracy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia pracy
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPr
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w problematykę podstawowych pojęć z zakresu psychologii pracy. Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i koncepcjami wyjaśniającymi zachowania ludzkie oraz funkcjonowanie grup w organizacji. Zwrócenie szczególnej uwagi na rolę psychologii pracy w tworzeniu bezpiecznego i higienicznego miejsca pracy zarówno w sensie psychologicznego, fizycznego i społecznego bezpieczeństwa.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Praca produkcyjna na przestrzeni dziejów. Dobór zawodowy w przemyśle. Techniczna analiza pracy. Podstawy psychologicznej analizy pracy. Analiza pracy jako metodologiczna podstawa psychologii pracy. Dobór zawodowy i doradztwo zawodowe. Rozwój zawodowy.  Adaptacja i dezadaptacja do pracy zawodowej. Psychologiczne problemy bezrobocia. Podstawowe problemy motywacji do pracy. Szkolenie pracowników. Wypadki w pracy i ich podłoże psychologiczne. Metody testowe i aparatowe w psychologii pracy. Metody psychologicznej analizy pracy. Problemy adaptacji i dezadaptacji do pracy. Współczesne zagadnienia psychologii pracy w kontekście globalizacji, zmian form pracy i przemian paradygmatycznych. 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, prezentacje multimedialne, pogadanka, metoda przypadków, inscenizacja, gry dydaktyczne, praca w grupach, zestawy testów psychologicznych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie wykładu odbywa się   na podstawie pracy pisemnej wg określonego problemu badawczego. 

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.) Podstawę oceny stanowi ocena punktowa wynikająca ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - ustalona zostaje wartość punktów, którą student musi zdobyć w celu otrzymania oceny pozytywnej z testu – student powinien zdobyć minimum 56% punktów (progi ocen punktowych z testu (56-60% 3,0; 61-65% 3,25; 66-70% 3,5; 71-75% 3,75; 76-80% 4,0; 81-85% 4,25; 86-90% 4,5; 91-95% 4,75; 96-100% 5,0;). Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).

 

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się średnia ocen z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

·         Chmiel N. (red), Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk, 2007, GWP

·         Okóń J. (red), Psychologia przemysłowa, Warszawa, 1970, PWN

·         Materiały od prowadzącego

Literatura uzupełniająca

·         Biegeleisen-Żelazowski B.,  Zarys psychologii pracy, Warszawa, 1968,

·         Szewczuk W.,  Encyklopedia psychologii, Warszawa, 2002,

·         Górnik-Durose M., Kozusznik B. (red),  Perspektywy psychologii pracy, Katowice, 2007,

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-10-2019 15:18)