SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia pracy |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPr |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w problematykę podstawowych pojęć z zakresu psychologii pracy. Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i koncepcjami wyjaśniającymi zachowania ludzkie oraz funkcjonowanie grup w organizacji. Zwrócenie szczególnej uwagi na rolę psychologii pracy w tworzeniu bezpiecznego i higienicznego miejsca pracy zarówno w sensie psychologicznego, fizycznego i społecznego bezpieczeństwa.
Brak.
Praca produkcyjna na przestrzeni dziejów. Dobór zawodowy w przemyśle. Techniczna analiza pracy. Podstawy psychologicznej analizy pracy. Analiza pracy jako metodologiczna podstawa psychologii pracy. Dobór zawodowy i doradztwo zawodowe. Rozwój zawodowy. Adaptacja i dezadaptacja do pracy zawodowej. Psychologiczne problemy bezrobocia. Podstawowe problemy motywacji do pracy. Szkolenie pracowników. Wypadki w pracy i ich podłoże psychologiczne. Metody testowe i aparatowe w psychologii pracy. Metody psychologicznej analizy pracy. Problemy adaptacji i dezadaptacji do pracy. Współczesne zagadnienia psychologii pracy w kontekście globalizacji, zmian form pracy i przemian paradygmatycznych.
Wykład konwencjonalny, prezentacje multimedialne, pogadanka, metoda przypadków, inscenizacja, gry dydaktyczne, praca w grupach, zestawy testów psychologicznych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie pracy pisemnej wg określonego problemu badawczego.
Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.) Podstawę oceny stanowi ocena punktowa wynikająca ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - ustalona zostaje wartość punktów, którą student musi zdobyć w celu otrzymania oceny pozytywnej z testu – student powinien zdobyć minimum 56% punktów (progi ocen punktowych z testu (56-60% 3,0; 61-65% 3,25; 66-70% 3,5; 71-75% 3,75; 76-80% 4,0; 81-85% 4,25; 86-90% 4,5; 91-95% 4,75; 96-100% 5,0;). Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się średnia ocen z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.
· Chmiel N. (red), Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk, 2007, GWP
· Okóń J. (red), Psychologia przemysłowa, Warszawa, 1970, PWN
· Materiały od prowadzącego
· Biegeleisen-Żelazowski B., Zarys psychologii pracy, Warszawa, 1968,
· Szewczuk W., Encyklopedia psychologii, Warszawa, 2002,
· Górnik-Durose M., Kozusznik B. (red), Perspektywy psychologii pracy, Katowice, 2007,
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-10-2019 15:18)