SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pracy grupowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pracy grupowej
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPGr-L-S14_pNadGenO0QU7
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie informacji dotyczących psychologicznych podstaw budowania zespołu. Zajęcia będą odbywać się przy pomocy metod aktywnych, nakierowanych głównie na osobiste doświadczenia uczestników (warsztat), w bezpiecznej i raczej zabawowej atmosferze. Doskonalenie predyspozycji niezbędnych w pracy psychologicznej, niezależnie od późniejszej specjalizacji. Uświadomienie mechanizmów leżących u podstaw kształtowania grup i zespołów.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do pracy w grupie. Charakterystyka procesu grupowego. Komunikacja w zespole i w diadzie. Budowanie otwartości i zaufania w zespole. Zarządzenie emocjami w grupie. Role i funkcje członków zespołu. Grupowe podejmowanie decyzji. Rozwiązywanie konfliktów w zespole.

Metody kształcenia

Dyskusja, praca w małych grupach, metody ekspresyjne, inscenizacja, gry dydaktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena z przygotowanego projektu, aktywność na zajęciach.

Literatura podstawowa

  • Brown R., Procesy grupowe: dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk 2006.

  • Fuchs B., Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Kielce 2003.

  • Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje: zbiór grypowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Wałbrzych 1994.

  • Stewart J., Mosty zamiast murów: o komunikowaniu się między ludźmi ,Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  • Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A, Teoretyczno - metodyczne aspekty wychowania młodzieży a warsztat pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, Zielona Góra 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 14:38)