SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WdP-W-S14_pNadGenETQ01
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu psychologii ogólnej. Pokazanie różnych koncepcji psychologicznych omawiających funkcjonowanie człowieka. Rozpoznawanie zasad: gromadzenia, przechowywania i przetwarzania doświadczeń. Rozumienie zasad działania procesów emocjonalnych i motywacyjnych dynamizujących zachowanie człowieka. Uwrażliwienie na specyfikę funkcjonowania człowieka zarówno w sferze indywidualnej, jak i grupowej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Etymologia terminu „psychologia”. Psychologia jako nauka o zachowaniu i jego psychicznych regulatorach. Wiedza psychologiczna potoczna i przednaukowa. Psychologia jako dyscyplina naukowa. Cele metody naukowej. Kryteria wiedzy psychologicznej. Specyfika nauk społecznych. Wykorzystanie wiedzy psychologicznej w praktyce. Wiedza potoczna i wiedza uliczna. Nauka i pseudonauka. Paradygmaty i modele psychologii empirycznej. Paradygmat idiograficzny i nomotetyczny. Rodzaje wyjaśniania w psychologii. Operacjonalizacja teorii. Etapy procesu badawczego. Model korelacyjny, eksperymentalny i kliniczny. Etyczny aspekt badań naukowych. Cechy dystynktywne nauki i psychologii naukowej. Struktura i funkcje teorii psychologicznych. Kryteria oceny teorii psychologicznych. Psychologia akademicka a psychologia stosowana. Dziedziny psychologii. Główne szkoły i kierunki psychologiczne. Wprowadzenie do podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem człowieka: świadomość, procesy poznawcze, inteligencja, uczenie się, emocje i motywacja, osobowość. Zachowania przystosowawcze. Czynność, zadanie, sytuacja i wynik. Klasyfikacja zadań, rodzaje sytuacji trudnych. Filozoficzne problemy psychologii. Podstawowe problemy psychologii społecznej, psychologii rozwojowej, psychologii klinicznej i psychologii stresu. Normy i zasady pracy psychologa. Norma i patologia. Kryteria normalności w psychologii. Rodzaje normy i ich użytkowanie.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady kończą się sprawdzianem pisemny. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny wynosi 70%.

Literatura podstawowa

  • Strelau J., Doliński D., Psychologia,Gdańsk 2008.

  • Schultz D., Schultz S., Historia współczesnej psychologii, Kraków 2008.

  • Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk 2008.

  • Zimbardo P., Psychologia i życie, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

  • Hock R., 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii., Gdańsk 2003.

  • Łukaszewski W. (2011) Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2011.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 14:39)