SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia myśli psychologicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia myśli psychologicznej
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-HMP-W-S14_pNadGenNNTRQ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z historią myśli psychologicznej , jej podstawami i powiązaniami z innymi naukami –przyrodniczymi , humanistycznymi i społecznymi , ze szczególnym uwzględnieniem podstaw filozoficznych .Wskazanie na historyczne źródła współczesnych koncepcji psychologicznych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

  • Psychologia w starożytności-poglądy Platona, Arystotelesa,Hipokratesa, Seneki, Epikura i Lukrecjusza.

  • Problem psychofizyczny w ujęciu Kartezjusza( dualizm) i monistów ( La Mettrie, Berkeley, Hume).Współczesne ujęcia problemu( funkcjonalizm, eliminatywizm).

  • Introspekcjonizm jako pierwsza systematyczna koncepcja psychologiczna (poglądy Wundta, Fechnera, Ebbinghausa, Titchenera), jej osiągnięcia i słabości.

  • Reakcje na psychologię introspekcyjną – szkoła wuirzburska ( Ach, Buehler), psychologia aktów (Brentano, Mach, Meinong) i psychologia postaci ( Wertheimer, Koffka, Koehler, Lewin).

  • Funkcjonalizm i pragmatyzm w psychologii ( Dewey, James).

  • Psychologia behawiorystyczna ( znaczenie postulatów Watsona i badań Pawłowa), poglądy Skinnera. Podstawowe założenia i tezy koncepcji.

  • Neobehawioryzm ( Hull, Tolman, Hebb, Berlyne), status teorii w neobehawioryzmie.

  • Psychoanaliza i jej źródła ( Freud, Adler i Jung –podobieństwa i różnice w poglądach twórców psychoanalizy). „Druga generacja” psychoanalizy ( Horney, Sullivan, Fromm).

  • Neopsychoanaliza i jej główne nurty – teorie związków z obiektem ( Klein, Mahler, Winnicot, Balint) i teorie self ( Kohut, Kernberg).

  • Psychologia humanistyczna jako reakcja na ograniczenia psychoanalizy ( teoria samorealizacji Maslowa, terapia skoncentrowana na kliencie Rogersa, koncepcja Gestalt Perlsa).

  • Psychologia pozytywna jako kontynuacja i modyfikacja psychologii humanistycznej (Seligman, Snyder, Csikszentmihalyi, Baumeister).

  • Psychologia poznawcza jako dominujący nurt psychologii współczesnej (Heider, Festinger, Neisser, Turing, Kahnemann).

  • Historia polskiej myśli psychologicznej (Ochorowicz, Abramowski, Dawid, Heinrich, Szuman, Twardowski, Witwicki, Kreutz, Tomaszewski, Lewicki).

Metody kształcenia

wykład konwencjonalny, elementy wykładu konwersatoryjnego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu końcowego. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest uzyskanie min. 70% poprawnych odpowiedzi.

Literatura podstawowa

Stachowski R., Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów najnowszych warszawa 2007.

Stachowski R., Dobroczyński B., Historia psychologii, W: Psychologia.Podręcznik akademicki ( red.:J. Strelau, D. Doliński), Gdańsk 2008, tom 1.

Literatura uzupełniająca

Pieter J., Historia psychologii, Warszawa 1994.

Schultz D.P., Schultz S.E., Historia współczesnej psychologii, Kraków 2008.

Każdorazowo literatura ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 14:39)