SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia twórczości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia twórczości
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PT-W-S14_pNadGenBXH54
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z wybranymi problemami, pojęciami i zagadnieniami związanymi z psychologią twórczości. Dostarczenie w oparciu o efekty kształcenia wiedzy związanej ze stosowaniem psychologii twórczości w procesie diagnostyki i pomocy psychologicznej.

Wymagania wstępne

podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej

Zakres tematyczny

Istota i rozumienie twórczości; Psychoanalityczne, humanistyczne i poznawcze teorie twórczości. Emocje i motywacje w twórczości .Percepcja w twórczości. Psychopatologia twórczości. Myślenie twórcze. Uzdolnienia twórcze. Osobowość i postawa twórcza. Proces twórczy. Rozwój twórczy. Psychologiczna diagnoza twórczości.

Metody kształcenia

Wykłady konwersatoryjny, wykład problemowy, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin w formie pisemnej złożony z dwóch części – testowej i opisowej. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).

Literatura podstawowa

  • Nęcka E. Psychologia twórczości, Gdańsk, 2003.

  • Popek S. Człowiek jako jednostka twórcza., Lublin, 2003.

Literatura uzupełniająca

  • Dąbrowski K., Rozwój osoby [w:] Teorii Dezintegracji Pozytywnej, pod red. Cz. Cekiery, Gdańsk, 2000, .

  • Kuśpit, M., Postawa twórcza a poziom kompetencji społecznych. [W:] S. Popek (red.). Twórczość w teorii i praktyce., Lublin, 2004.

  • Matusewicz C., Psychologia wartości., Poznań, 1995, .

  • Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia., Kraków, 1987.

  • Nęcka, E., Twórcze rozwiązywanie problemów., Kraków, 1994,

  • Sołowiej J. Psychologia twórczości. Gdańsk 1997

  • Strelau J., Doliński D., Psychologia. Podręcznik akademicka Tom II, Gdańsk 2008.

  • Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2007

  • Szmidt K.J., Trening twórczości w szkole wyższej, Łódź, 2005.

  • Połowniak M. Kreatywność a kompetencje społeczne relacje między nasileniem kompetencji społecznych a poziomem i stylem twórczości oraz postawą twórczą. [W:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji., Warszawa, 2008.

oraz inna literatura zalecana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 14:44)