SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia osobowości |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-POs-Ć-S14_pNadGen9W37A |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy dotyczącej rozumienia osobowości, jej funkcjonowania i jej złożonej natury. Przyswojenie wiedzy o różnych podejściach teoretycznych do tego zagadnienia oraz umiejętność ich rozumienia, rozróżniania oraz stosowania do analizy konkretnych przypadków.
Wymagana jest wiedza z zakresu podstaw psychologii, historii myśli psychologicznej, psychologii procesów poznawczych i psychologii rozwoju człowieka.
Zagadnienia wprowadzające: specyfika nauki o osobowości, definicje osobowości, założenia przyjmowane w tworzeniu teorii osobowości, kryteria oceny teorii osobowości. Pychodynamiczne ujęcie osobowości – Freud oraz jego następcy. Kierunki i uwarunkowania rozwoju osobowości według koncepcji humanistycznych (Rogers, Maslow). Wątek organicystyczny i wątek fenomenologiczny w koncepcjach humanistycznych. Osobowość jako zespół cech: Allport, Cattell, Eysenck. Podejście leksykalne w badaniach osobowości. Costa i McCrae: pięcioczynnikowy model osobowości (Wielka Piątka). Redukcjonistyczne ujęcie osobowości w koncepcjach behawiorystycznych. Koncepcje osobowości wypracowane w psychologii społecznego uczenia się (Rotter, Bandura, Mischel). Poznawcze podejście do osobowości - wczesne koncepcje: Kelly’ego teoria konstruktów osobistych, Rokeacha koncepcja umysłu dogmatycznego. Struktura i funkcje osobowości. Poznawcze składniki osobowości według koncepcji współczesnych. Struktura Ja: poznawcza podstawa integracji zachowania. Emocjonalne i motywacyjne składniki osobowości oraz funkcje osobowości. Perspektywy integracji teorii osobowości.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialny, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, praca w grupach, metoda przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: Egzamin pisemny w oparciu o treści poruszane na wykładzie
Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną - ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta, jak również z punktów z przygotowanej prezentacji bądź referatu, a także pracy pisemnej.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się średnia ocen z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.
Pervin L.A. Psychologia osobowości. Gdańsk, 2002.
Pervin L.A., John O.P. Osobowość. Teoria i badania. Kraków, 2002.
Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa, 2003.
Pervin L.A., Cervone D. Osobowość, teoria i badania. Kraków, 2011.
Puchalska-Wasyl M., Sobol-Kwapińska M. (red.). O osobowości praktycznie wszystko. Ćwiczenia z psychologii osobowości. Warszawa, 2006.
Ashcraft D. Teorie osobowości. Studia przypadków. Warszawa, 2001.
Hall C.S., Lindzey G., Campbell J.B. Teorie osobowości. Warszawa, 2006..
Gałdowa A. Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Kraków, 1999.
Niedźwieńska A. (red.) Zmiana osobowości. Wybrane zagadnienia. Kraków, 2005.
Zimbardo Ph. G., Johnson R.L., McCann (2010). Psychologia osobowości, Warszawa: 2010.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-09-2016 14:36)