SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychometria - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychometria
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-Psm-W-S14_pNadGen6BF4E
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Oleg Gorbaniuk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z konstruowaniem psychologicznych narzędzi pomiarowych, zasadami korzystania z podręczników testowych będących podstawą diagnozy psychologicznej oraz z oceną przydatności określonego testu do diagnozowanego problemu (oceny trafności i rzetelności danej metody). Przedstawienie sposobów interpretacji wyników otrzymanych przez osobę badaną w teście, zgodnie ze standardami psychometrycznymi. Określenie pojęcia normy o charakterze lokalnym. Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania własnych, prostych narzędzi pomiarowych, identyfikowaniem i rozstrzyganiem dylematy związanych z testowaniem i konstruowaniem narzędzi pomiarowych.

 

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z metodologii i statystyki.

Zakres tematyczny

Definicje i rodzaje testów psychologicznych oraz kryteria dobroci testów psychologicznych. Zasady konstruowania narzędzi do pomiaru właściwości psychicznych jednostek. Wskaźniki dobroci pozycji oraz proces wnioskowania psychometrycznego. Analiza rzetelności testu. Analiza trafności testu. Normalizacja wyników uzyskanych w pomiarze testowym. Zasady korzystania z podręczników testowych oraz problemy etyczne związane ze stosowaniem testów. Natura testów psychologicznych i ich stosowanie. Podstawowe procedury konstruowania testów psychologicznych. Analiza pozycji testowych. Szacownie rzetelności pomiaru testowego. Określanie obszaru zastosowania testu. Nadawanie znaczenia wynikom testowym. Etyczne i społeczne aspekty badań testowych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, projekt, praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się: ocena uzyskana z ćwiczeń - wykonanie projektu: skonstruowanie własnego narzędzia pomiarowego i przeprowadzenie badań walidacyjnych wraz z wyznaczeniem norm do interpretacji oraz ocena uzyskana z wykładów - sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta – test pisemny i na podstawie pracy zaliczeniowej zleconej po uzyskaniu pozytywnej oceny z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  • Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne. Warszawa 1999.

  • Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

  • Brzezińska A., Brzeziński J., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa, 2004.

  • Ciechanowicz A., Kulturowa adaptacja testów. Warszawa, 1990.

  • Hornowska E., Paluchowski W. J., Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór .Warszawa, 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 14:46)