SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Testy - badania organiki |
Kod przedmiotu | 12.2-WP-PSChM-TOrg-L-S14_pNadGenK0TRN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest przedstawienie znaczenia badań z zakresu neuropsychologii w praktyce klinicznej. Studenci poznają podstawowe testy badające zaburzenia organiczne. Poznają i nabędą podstawową praktykę w zakresie zastosowania podstawowych testów z neuropsychologii poznawczej i klinicznej w diagnostyce i terapii chorób układu nerwowego.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii poznawczej, neuropsychologii, anatomii mózgu, funkcjonowania wyższych funkcji poznawczych
Założenia psychometryczne i praktyka stosowania testów:Test L. Bender (wzrokowo-motoryczny test postaciowania), Test Graham-Kendall, Test Ray – Osterrietha, Test Bentona,Test Bender-Koppitz (dla dzieci), Tablic Łuckiego, testu RAVLT. Jako przykłady metod diagnostycznych w :zaburzeniach wyższych czynności poznawczych, w zespołach otępiennych, w chorobach naczyniowych, w zespołach pourazowych i padaczkach
Praca na przypadku, ćwiczenia praktyczne, praca z książką, analiza materiału źródłowego, case study
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta w ramach pracy z dokumentacją eksperymentów psychologicznych, działań opartych na autoanalizie, a także sprawdzenia poziomu wiedzy studenta w zakresie opisu przypadków.
Darby D.,Walsch K., Neuropsychologia kliniczna Gdańsk 2008.
Borkowska A, Domańska Ł., Podstawy Neuropsychologii klinicznej, Lublin 2009.
Jodzio K., Neuropsychologia intencjonalnego działania. Warszawa 2008.
Kądzielawa D. (red.), Wybrane zagadnienia neuropsychologii klinicznej, Warszawa 1985.
Walsh K., Jak rozumieć uszkodzenia mózgu? Podstawy diagnozy neuropsychologicznej. Warszawa 2001.
Grochmal-Bach B., "Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi – aspekty pedagogiczne i psychologiczne", Kraków, 2003.
Jaśkowski P., Neuronauka Poznawcza Jak mózg tworzy umysł Warszawa 2009.
Rowland LP (red) "Neurologia Merritta" (tłum.: Kwieciński H i Kamińska AM), Wrocław 2008.
Leśniak M., Seniów J. (2003). Ukryte deficyty wzrokowe i zaburzenia czynności okoruchowej po ogniskowych uszkodzeniach mózgu. W: J. Talar (red.). Neurorehabilitacja u progu XXI wieku, Bydgoszcz 2003, 127-135.
Pałczyński J., Zaburzenia wzrokowego rozpoznawania przedmiotów na skutek uszkodzeń mózgu, Wrocław 1983. oraz ustalona każdorazowo przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-07-2016 15:00)