SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zdrowie seksualne i reprodukcyjne |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-ZSiR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy na temat zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego człowieka, poznanie zagadnień dotyczących chorób przenoszonych drogą płciową, antykoncepcji oraz zaburzeń i dysfunkcji seksualnych. Celem jest także nauczenie się interdyscyplinarnego rozumienia zagadnień związanych z psychologią relacji partnerskiej i biologią płodności.
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz podstaw seksuologii
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne
Medyczna norma seksualna
Seksualność kobiety i mężczyzny: jej istota, rola i funkcja jaką spełnia w zachowaniu zdrowia i biologii prokreacji
Seksualność i zdrowie seksualne wieku starszego
Zdrowie seksualne kobiet
Zdrowie seksualne mężczyzn
Zdrowie reprodukcyjne kobiet
Zdrowie reprodukcyjne mężczyzn
Obszary problemowe związane z płcią – interseksualizm, obojnactwo rzekome, obojnactwo prawdziwe, transseksualizm, transgenderyzm
Infekcje przenoszone drogą płciową (STI)
Epidemiologia, etiologia i patogeneza HIV/AIDS
Zachowania prozdrowotne i ryzykowne zachowania seksualne w aspekcie HIV/AIDS i STI
Wybrane zagadnienia z zakresu ginekologii i położnictwa
Menopauza i andropauza
Antykoncepcja i metody planowania rodziny
Zaburzenia i dysfunkcje seksualne – geneza, diagnoza, terapia
Prawa seksualne i reprodukcyjne, Deklaracja Praw Seksualnych
Indeks Funkcji Seksualnej Kobiety narzędziem skriningu zaburzeń seksualnych w kobiet w każdej specjalizacji lekarskiej
Wykład, wykład problemowy, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa metoda projektów, prezentacje multimedialne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student musi się wykazać aktywnością na zajęciach i opanowaniem zagadnień programowych. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik egzaminu. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test wiedzy z progami punktowymi.
Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i ćwiczeń.
1. Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
2. Beisert M. (2006), Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych dzieci i młodzieży, w: Dziecko Krzywdzone, nr 16
3. Beisert M., Psychologia zaburzeń seksualnych, w: Psychologia kliniczna, tom 2, red. H. Sęk, PWN, Warszawa 2007
4. Imieliński K., Medycyna seksualna. Patologia i profilaktyka, Warszawa 1992
5. Imieliński K. (red.), Zarys seksuologii i seksiatrii, Warszawa 1986
6. Imieliński K., Dulko S.: Przekleństwo Androgyne - transseksualizm, mity i rzeczywistość, Warszawa 1989
7. Izdebski Z., Rozwój seksualny, [w:] B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska (red.), Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010
8. Izdebski Z., Poradnictwo seksualne - ważny obszar pomocy, [w:] A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Warszawa 2009
9. Konieczny G., Lipniacki A., Piasek A., Rogowska-Szadkowska D.: Diagnostyka zakażenia HIV. Wskazówki dla osób pracujących w Punktach Anonimowego Testowania, Warszawa 2003
10. Leiblum S., Rosen R. (red.), Terapia zaburzeń seksualnych, Gdańsk 2006
11. Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V.(2010), Podstawy seksuologii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
12. Mentlewicz A., Południewski G. (2001), Antykoncepcja czyli świadome macierzyństwo, Poster Poligrafia, Warszawa
13. Niemiec T., (2011), Zdrowotne uwarunkowania aktywności seksualnej młodzieży, w: Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K, (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
1. Boczkowski K., Homoseksualizm, Warszawa 1988
2. Boczkowski K., Płeć człowieka, Warszawa 1988
3. Gładysz A., Juszczyk J., Dubik A., Poradnictwo przed- i potestowe dla lekarza pierwszego kontaktu, Wrocław 1999
4. Imieliński K.: Seksiatria, tom I i II, Warszawa
5. Imieliński K. (red.), Seksuologia biologiczna, Warszawa 1985
6. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa
7. Niemiec T., red., (2007), Raport: Zdrowie kobiet w wieku prokreacyjnym 15 - 49 lat. Polska 2006, UNDP, Warszawa
8. Beisert M., Seksualność w cyklu życia kobiety.. Wydawnictwo Naukowe PWN , Poznań 2014
9. American Psychiatric Association (APA). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM – 5. 5th Ed. Arlington, VA: APA; 2013
10. Podstawy Seksuologii . PZWL. 2010
11. Nowosielski K, Wróbel B, Kowalczyk R., Women's Endorsement of Models of Sexual Response: Correlates and Predictors. Arch Sex Behav. 2016 Feb;45(2):291-302
12. Wróbel B., Selected features describing sexuality among elderly married women--research results]. Ginekol Pol. 2008 Oct;79(10):681-6
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 15:18)