SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PKDzM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami związanymi z psychologią kliniczną dzieci i młodzieży.  W trakcie kursu poruszone zostaną główne problemy dotyczące problemów klinicznych w okresie dzieciństwa i adolescencji, patomechanizmów powstawania zaburzeń u dzieci i młodzieży oraz problemów dzieci chorych somatycznie.

Wymagania wstępne

Zaangażowanie i zainteresowanie przedmiotem.

Zakres tematyczny

Specyfika zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji

Podstawowe pojęcia opisujące zdrowie psychiczne i zaburzenia dzieci i młodzieży.

Klasyfikacja  i diagnoza zaburzeń psychicznych okresu dzieciństwa i adolescencji.

Geneza i etiologia zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji. Psychologiczne paradygmaty wyjaśniające zaburzenia dziecięce.

Aspekty  rozwojowe w wyjaśnianiu mechanizmów i przyczyn zaburzeń wieku dziecięcego i okresu dorastania.

Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży: mechanizmy, etiologia i klasyfikacja.

Całościowe zaburzenia rozwoju: autyzm, zespół Aspergera, upośledzenie umysłowe.

Neuropsychologia dzieci i młodzieży:

Dziecko w obliczu choroby i śmierci.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady kończą się egzaminem pisemny. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny wynosi 70%.

Literatura podstawowa

1.         Grzegorzewska I., Pisula E., Borkowska A. (2016). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży W: L.Cierpiałkowska, H.Sęk (red.) Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

2.         Kendall, Philip C. (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP

3.         Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna (2011) pod red. W. Pileckiej

4.         Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków (2015) pod red. M.Rogiewicz, Kraków: MP

5.         Borkowska A. (red.) (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia.

Literatura uzupełniająca

Na bieżąco podawana przez osobę prowadzącą

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 10:02)