SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia agresji i konfliktów w praktyce klinicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia agresji i konfliktów w praktyce klinicznej
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PAiKwPK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów w problematykę powstawania agresji, zachowań agresywnych oraz zaburzeń agresywnych oraz w psychologię rozwiązywania konfliktów. Przedstawienie istoty konfliktu społecznego i mechanizmów determinujących wybuch, przebieg i zakończenie sytuacji konfliktowej; wskazanie na znaczenie przyjmowanej roli w czasie narastania konfliktu. Podniesienie umiejętności w zakresie osobistego radzenia sobie z agresją, doświadczeniami bycia sprawca i ofiarą.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z psychologii poznawczej, rozwojowej, społecznej i klinicznej na temat rozwoju kontroli emocjonalnej i jej zaburzeń oraz motywacji prospołecznych.

Zakres tematyczny

Definicje agresji, rodzaje agresji, agresywność, gotowość do agresji;

Koncepcje i modele agresji:  koncepcja biologiczna, socjobiologiczna, psychoanalityczna Z. Freuda; teoria frustracja-agresja; teoria społecznego uczenia się; Ogólny Model Agresji (GAM) Andersona i Bushmana;

Wyznaczniki i uwarunkowania agresji: prowokacja, pobudzenie emocjonalne, normy społeczne, nastawienie wobec agresji, jej rodzinne  i osobowościowe uwarunkowania.

 Agresja w ujęciu klinicznym: agresja a zaburzenia osobowości, agresja pacjentów chorych somatycznie, agresja dzieci i młodzieży, autoagresja i autodestrukcja.

 

Przestępczość a agresja. Podejmowanie roli agresora i ofiary. Przemoc i terroryzm.

Teoria i praktyka rozwiązywania konfliktów. Geneza i i współczesne teorie konfliktów. Modele dynamiki konfliktów. Fazy przebiegu procesu konfliktu. Konflikty w  różnych sytuacjach życiowych: małżeństwo, rodzina, praca, szkoła, rówieśnicy.

Czynniki intensyfikujące przebieg konfliktu. Kierowanie konfliktem. Analiza własnych stanów i predyspozycji oraz preferencji w sytuacji konfliktowej. Rola, funkcje i znaczenie konfliktów dla rozowoju jednostki i grup – ujęcie psychologiczne. Podstawowe konflikty– formy i propozycje ich rozwiązywania.

Metody kształcenia

Case – study, prezentacja, praca w zespołach, dyskusja grupowa, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena z pracy pisemnej i projektu, aktywność na zajęciach.

Literatura podstawowa

Anderson, C.A., Bushman, B.J. (2002). Human Aggression. Annual Review of Psychology,       53, 27-51.

Archer, J. (2010). What is Indirect Aggression in Adults?, K. Osterman [eds.] Indirect and      Direct Aggression (pp.3-16). Frankfurt am Main: Peter Lang.

Archer, J., Mc Daniel, P. (1995). Violence and gender: Differences and similarities across     society. In: B.R.Ruback, N.A.Weiner (eds.), Interpersonal violent behaviors (pp.63-87).     New York: Springeries.

Bandura, A., Walters, R.H. (1968). Agresja w okresie dorastania. Wpływ praktyk wychowawczych i stosunków rodzinnych. Warszawa: PWN.

Chełpa, S.,  Witkowski, T.(1999).Psychologia konfliktów, Wrocław: Unus

Psychologia rozwiązywania problemów społecznych. Wybrane zagadnienia (red.), 1998, Poznań: Bonami, s. 320

Literatura uzupełniająca

Gudykunst W. B., Kim Y. Y. (2000). Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową. W: J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się interpersonalnym. Warszawa: PWN.

Gut, J. Haman, W.(1993). Docenić konflikt. Warszawa: Kontrakt

Golińska, L.(1995). Złość. Warszawa: IPZiT

Ch. W. Moore  Mediacje. Praktyczne sposoby rozwiązywania konfliktów, Warszawa, 2009.

Grzelak J.(1978). Konflikt interpersonalny. Warszawa: PWN.

Lawson, M.(1993). Wobec konfliktu. Kraków : Wyd. "M"

Patchin, W. S. Hinduja, S Cyberbullying Victimization Among an Adolescent Population – Executive,Summary.Artykuł,online: http://www.cyberbullying.us/cyberbullying_victimization.pdf

PIetrzak H. Red. Agresja – konflikt – społeczeństwo, pod red. H. Pietrzaka, Tyczyn 2000.

Dana, D. (1993). Rozwiązywanie konfliktów.  Warszawa: PWE

Deutsch,M., Coleman,P.T.(red)(2005).Rozwiązywanie konfliktów. Kraków:UJ

EdelmanR.(2005).Konflikty w pracy. Gdańsk:GWP

Bjorkqvist, K., Lagerspetz, K.M.J., Kaukiainen, A. (1992). Do Girls Manipulate and Boys Fight? Developmental Trends in Regard to Direct and Indirect Aggression. Aggressive Behavior, 18, 117-127.

Butovskaya M., Timentschik V., Burkova V. (2006). Aggression and Conflict Resolution : Gender Differences  in: Osterman K, Bjorkvist K [eds.] Contemporary Research on Aggression, 3-10, Vasa: Abo Akademi.

Dalay A., Owens L. (2006). Narcissism, Self – Esteem and Bullying in Adolescents, Osterman K, Bjorkvist K [eds.] ContemporaryResearch on Aggression, 78-85, Vasa: AboAkademi.

Dominiak – Kochanek D., Frączek A., Konopka K. (2012). Styl wychowania w rodzinie a aprobata agresji w zyciu społecznym przez młodych dorosłych, Psychologia Wychowawcza, 1-2, s. 66-85.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 11:41)