SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka szkoły wyższej: Dydaktyka akademickich przedmiotów językoznawczych |
Kod przedmiotu | 08.0-WH-T-DSW-dydakadprzedjezyk-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | trzeciego stopnia z tyt. doktora |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Zapoznanie doktorantów z metodami i technikami prowadzenia zajęć dydaktycznych na poziomie akademickim. Zaznajomienie doktorantów z psychospołecznymi podstawami pracy z uczniem dorosłym. Rozwijanie umiejętności kształtowania autonomii w okresie wczesnej dorosłości.
brak
Teorie personalne nauczyciela. Kompetencje kreatywna i medialna nauczyciela. Teorie rozwoju ucznia dorosłego (E. Erikson, A. B. Huberman, R. B. Lovell, E. Thorndike). Konstruktywizm i neostrukturalizm a nauczanie. Personalizacja procesu uczenia się. Strategie i style uczenia się. Zasady oceniania formatywnego. Zastosowanie metafory w przekazywaniu treści nauczania. Współczesne modele przetwarzania informacji i teorie iinteligencji oraz możliwości wykorzystania ich w podnoszeniu aktywności ucznia dorosłego. Indukcyjne i dedukcyjne podejścia do nauczania przedmiotów akademickich (B. McLaughlin, H. Gardner, R. J. Sternberg). Metody i techniki nauczania (metoda projektowa, burza mózgów, metoda przypadków, metoda biograficzna, dyskusja argumentacyjna). Świadomość językowa i metajęzykowa. Zasady doboru materiałów dydaktycznych i planowania zajęć.
Dyskusja, metoda przypadków, mapa mentalna, wykład konwersatoryjny, opis uzasadniający, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zdanie egzaminu oraz pozytywna ocena pracy indywidualnej i grupowej doktoranta, obejmującej prezentacje ustne i prace projektowe (80%), jak również uczestnictwo w dyskusjach (20%).
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.), (2005), Psychologia rozwoju człowieka: Charakterystyka okresów życia człowieka. Gdańsk: GWP.
Gagne, R., Briggs, L., Wager, W. (1992), Zasady projektowania dydaktycznego. Warszawa: WSiP.
Milerski, B., Śliwerski, B. (2000), Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pervin, L. A. (2002), Psychologia osobowości. Tłum. M. Orski. Gdańsk: GWP.
Piwowarski, R. (red.), Oświata dorosłych: Nowe uwarunkowania i wyzwania, Warszawa: IBE.
Day, C. (2004), Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: GWP.
Fisher, R. (1999), Uczymy, jak myśleć. Warszawa: WSiP.
Gardner, H. Kornhaber, M. L., Wake, W. K. (2001) [1996], Inteligencja: Wielorakie perspektywy. Tłum. M. Groborz, M. Śmieja. Warszawa: WSiP.
Hamer, H. (1999), Rozwój umiejętności społecznych. Warszawa: VEDA.
Kotusiewicz, A., Koć-Seniuch, G. (2008), Nauczyciel akademicki w refleksji nad własną praktyką edukacyjną. Warszawa: ŻAK.
Phillips, D. C. (2003), Podstawy wiedzy o nauczaniu. Gdańsk: GWP.
Sternberg, R. J. (2001) [1999], Psychologia poznawcza. Tłum. E. Czerniawska, A Matczak. Warszawa: WSiP.
Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Konopnicka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-10-2016 19:40)