SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoria i metodologia stosunków międzykulturowych |
Kod przedmiotu | 14.1-WH-SMP-TMS-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Stosunki międzykulturowe. |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi oraz metodologicznymi regułami badań dotyczących problematyki studiów międzykulturowych
Brak
1.Typy nauk i ich odmienności metodologiczne – nauki dedukcyjne i empiryczne; nauki przyrodnicze i społeczne; psychologia; nauki nomotetyczne i idiograficzne. 2. Dziedzina i dyscypliny nauk humanistycznych. 3. Podstawowe reguły metodologii badań humanistycznych – przedmiot i zakres badania historycznego, filozoficznego, antropologicznego. 4. Dziedzina i dyscypliny nauk społecznych. 5. Podstawowe reguły metodologii badań społecznych – przedmiot i zakres badania politologicznego. 6. Status poznawczy studiów nad relacjami międzykulturowymi. 7. Metodologia badań jakościowych.
II. 1. Teoria komunikacji. 2. Teoria działania komunikacyjnego. 3. Teoria komunikacji międzykulturowej. 4. Teoria integracji i dezintegracji społecznej. 5. Teoria konfliktu społecznego. 6. Teorie negocjacji i mediacji. 7. Teorie asymilacji kulturowej. 8. Teorie „innego”. 9. Teorie globalizacji kulturowej. 10. Polityczna kultura i kontrkultura. 11. Teoria zła. 12. Psychologia moralności. 13. Socjologia tożsamości.
Wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń: przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach oraz kolokwium pisemne (50%), a także zdanie egzaminu ustnego (50%), tj. prawidłowa odpowiedź na 3 zadane pytania.
1.Młyńczyk, Ł., Między kreatywnością a próżnowaniem. Polityczność dwóch typów idealnych, Warszawa 2015.
2.Baron-Cohen, S., Teoria zła: o empatii i genezie okrucieństwa, Sopot 2014.
3.Haidt, J., Prawy umysł: dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka, Sopot 2014.
4.Hayek, F. A., Nadużycie rozumu, Warszawa 2013.
5.Tabernacka, M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2009
6.Grobler, A., Metodologia nauk, Kraków 2006.
7. O`Sullivan, T., Hartley, J., Saunders, D., Montgomery, Fiske, M., Kluczowe pojęcia w komunikowaniu i badaniach kulturowych, Wrocław 2005.
8. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2004.
9.Paleczny, T. Współczesne społeczeństwo amerykańskie w perspektywie socjologicznej. Zarys podstawowych zagadnień, Kraków 2000.
10.T. Klementewicz, Rozumienie polityki, Zarys metodologii nauki o polityce, Warszawa 2011.
11.U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
12.Ł. Młyńczyk, Koincydencja jako alternatywa dla „krytycznego racjonalizmu Poppera”, „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne”, vol. 26/2010, s. 22-31.
13.S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2010.
14.J. R. Sielezin, Badania źródłoznawcze w politologii, Wrocław 2010.
15.D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010.
16.D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2009.
17.K. Charmaz, Teoria ugruntowana, Warszawa 2009.
18.Metody badań jakościowych, Denzin, N. K., Lincoln, Y. S., red., tom1-2, Warszawa 2009.
19.T. S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 2009.
20.J. Lofland, D. A. Snow, L. Anderson, L. H. Lofland, Analiza układów społecznych, Warszawa 2009.
21.H. Arendt, Polityka jako obietnica, Warszawa 2007.
22.R. Dahl, B. Stinebrickner, Współczesna analiza polityczna, Warszawa 2007.
23.A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2006.
24.Kapuściński, R., Ten inny, Kraków 2006.
25.D. Marsh, G. Stoker, (red.),Teorie i metody w naukach politycznych, Kraków 2006.
26.A. Żukowski, Politologia jako dyscyplina naukowa i kierunek kształcenia. Zarys problematyki, Olsztyn 2006.
27.E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2005.
28.B. Krauz-Mozer, Teorie polityki, Założenia metodologiczne, Warszawa 2005.
29.J. Apanowicz, Metodologia nauk, Toruń 2003.
30.K. R. Popper, Logika odkrycia naukowego, Warszawa 2002.
31.Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
32.P. Feyerabend, Przeciw metodzie, Wrocław 2001.
33.W.P. Shivley, Sztuka prowadzenia badań politycznych, Poznań 2001.
34.A. Einstein, Pisma filozoficzne, Warszawa 1999.
35.I. Lakatos, Pisma z filozofii nauk empirycznych, Warszawa 1995.
36.T. Klementewicz, Spór o model metodologiczny nauki o polityce, Warszawa 1991.
37.Habermas, J., Uwzględniając Innego. Studia do teorii politycznej, tł. Romaniuk Adam, Warszawa 2009.
38.Habermas, J., Teoria działania komunikacyjnego, tom I: Racjonalność działania a racjonalność społeczna tł. Andrzej Maciej Kaniowski, przekład przejrzał Marek J. Siemek, Warszawa 1999.
39.Habermas, J., Teoria działania komunikacyjnego, tom II: Przyczynek do krytyki rozumu funkcjonalnego, Warszawa 2002.
40.Foucault, M., Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, przedmowa, Warszawa 1987.
41.T. Kotarbiński, Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Warszawa 1986.
42.F. Ryszka, Nauka o polityce. Rozważania metodologiczne, Warszawa 1984.
43.P. Feyerabend, Jak być dobrym empirystą?, Warszawa 1979.
1. jak nie powinno się czytać tekstów oraz nie wypada pisać recenzji, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Sectio K, Politologia 2009, nr 2.
2. R.D. Wimmer, J.R. Dominick, Mass media. Metody badań, Kraków 2008.
3. A. Chodubski, M. Malinowski (red.), Problemy badawcze i metodologiczne politologii w Polsce, Gdańsk 2006.
4. U. Beck, Władza i przeciwwładza w epoce globalnej, Warszawa 2005.
5. A. Łuszczyński, Podstawy metodologiczne badań politologicznych, Rzeszów 2005.
6. J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
7. G. Babiński, Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Kraków 2004.
8. A. Chodubski, Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2004.
9. A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004.
10. A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa 2002.
11. A. Sułek, Sondaż polski, Warszawa 2001.
12. M. Szreder, Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa 2004.
13. M. Szreder, Badania opinii, Gdańsk 2002.
14. Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001.
15. M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2000.
16. R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 1997.
17. S. Kamiński, Metoda i język: studia z semiotyki i metodologii nauk, Lublin 1994.
18. J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódź 1994.
19. S. Pabis, Metodologia i metody nauk empirycznych, Warszawa 1985.
Brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Łukasz Młyńczyk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-09-2016 18:08)