SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kompetencje nauczyciela - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kompetencje nauczyciela
Kod przedmiotu 05.1-WH-WHSNP-KN-Ć-S14_pNadGen10N35
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia / Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr hab. Joanna Zawodniak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studentów do refleksyjnego i innowacyjnego pełnienia funkcji nauczyciela języka angielskiego.

Zapoznanie z przesłankami psychologii humanistycznej i poznawczej jako koncepcyjnym fundamentem działalności współczesnego nauczyciela.

Rozwijanie umiejętności oceniania efektów własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej i wdrażanie do ciągłego doskonalenia posiadanych kompetencji.

Argumentacyjne uświadomienie studentom rodzajów wiedzy, jaką powinien posiadać skuteczny nauczyciel języka.

Wymagania wstępne

Uzyskanie zaliczenia z przedmiotów specjalności nauczycielskiej obowiązujących w poprzednich semestrach.

Zakres tematyczny

Konstruktywistyczna postawa nauczyciela.

Koncepcja wielorakich inteligencji a proces glottodydaktyczny.

Rozwój neuropsychologiczny ucznia a akwizycja języka.

Kompetencja kreatywna i interkulturowa nauczyciela.

Własne badania pedagogiczne nauczyciela.

Podmiotowość ucznia w klasie językowej.

Motywowanie uczniów o specjalnych  potrzebach edukacyjnych i obniżonym poczuciu własnej wartości.

Obniżanie afektywnego filtra uczniów.

Budowanie empatycznych relacji między uczniami a nauczycielem, a także wśród samych uczniów.

Trudności wychowawcze, ich źródła i sposoby pokonywania ich.

Metody kształcenia

Burza mózgów, projekt, studium przypadków, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składają się wyniki uzyskane z pracy projektowej (50%) i aktywnego udziału w dyskusjach (50%).

Literatura podstawowa

.     Bailey, K. M. 2001. Action research, teacher research, and classroom research in language teaching. W: M. Celce-Murcia (ed.) Teaching English as a second or foreign language, 489 – 498. London: Heinle & Heinle.

2.        Brown, H. D. 1994. Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy.  Saddle River, NJ: Prentice Hall Regents.

3.        Gower, R., Phillips, D., Walters, S. 1995. Teaching practice book. Oxford: Heinemann.

4.        Harmer, J. 2002. The practice of English language teaching. Harlow, Essex: Longman.

5.        Kozioł, E., Kobyłecka, E. (eds) 2008. Zachowania zawodowe nauczycieli i ich uwarunkowania. Zielona Góra:  Uniwersytet Zielonogórski.

6.        Nunan, D. 1994. Research methods in language learning. Cambridge: CUP.

7.        Wiśniewska, D. 2005. Praca badawcza nauczycieli języków obcych. W: K. Karpińska-Szaj  (ed.) Nauka  języków obcych w dobie integracji europejskiej, 201 – 209.

8.      Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: „Impuls”. Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.

Literatura uzupełniająca

1.      Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

2.        Werbińska, D. 2004. Skuteczny nauczyciel języka obcego. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

3.        Zawodniak, J. 2004. Integracja percepcyjno-motoryczna w procesie glottodydaktycznym. Neofilolog, 24, 24 – 32. 

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Joanna Zawodniak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 31-08-2016 22:40)