SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru: Nauczanie języka angielskiego dzieci |
Kod przedmiotu | 05.1-WH-FAD-NJAD-Ć-S14_pNadGen2HF2A |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | angielski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie ze wskazaniami Rady Europy odnośnie do edukacji językowej na etapie wczesnoszkolnym.
Omówienie i interpretacja podstawowych teorii rozwoju poznawczego i językowego dziecka.
Dyskutowanie o stereotypach dotyczących wczesnego nauczania języka.
Zapoznanie z funkcjami nauczyciela pracującego z małym uczniem.
Rozwijanie znajomości i przygotowanie do stosowania przyjaznych dziecku narzędzi glottodydaktycznych.
Rozwijanie umiejętności motywowania dziecka do nauki języka.
Brak
Teorie rozwoju poznawczego J. Piageta, L. S. Vygotsky’ego, J. Brunera, E. Eriksona, S. Freuda.
Hipoteza Wieku Krytycznego.
Praca z dzieckiem według koncepcji M. Montessori, O. Decroly, C. Freineta, J. A. Comeniusa.
Uczenie się przez odkrywanie.
Świadomość pisma i mozaika językowa.
Przełączanie kodu językowego.
Wczesna dwujęzyczność/wielojęzyczność.
Nauczanie zintegrowane w klasie językowej.
Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Wykład problemowy, wykład konwencjonalny, metoda problemowa, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę z przedmiotu składają się wyniki uzyskane z indywidualnych, jak też grupowych prezentacji ustnych i kolokwium zaliczeniowego (80%) oraz aktywny udział w dyskusjach (20%).
1. Brewster, J., Ellis, G., Girard, D. 2003. The primary English teacher’s guide. Harlow, Essex, Pearson Education Limited.
2. Cameron, L. 2002. Teaching languages to young learners. Cambridge: CUP.
3. Datta, M. 2007. Bilinguality and literacy: Principles and practice. Bristol: Continuum.
4. Graves, D. H. 1983. Writing teachers and children at work. Portsmouth, NH: Heinemann.
5. Hall, N., Larson, J., Marsh, J. (eds) 2003. Handbook of early childhood literacy. London: Sage.
6. Krashen, S., Terrell, T. D. 1995. The Natural Approach: Language Acquisition in the classroom. Hemel Hempstead, Hertfordshire: Phoenix ELT.
7. Montessori, M. 2004 [1909]. The discovery of the child”. Oxford: Clio Press.
8. Scott, A. W., Ytreberg, L. H. 2000. Teaching English to children. Harlow, Essex: Longman.
9. Vale, D., Feunteun, A. 1996. Teaching children English. Cambridge: CUP.
10. Zawodniak, J. 2005. Teaching children with reliance on the lexically driven syllabus. Kraków: “Impuls”.
11. Każdoroazowo ustalana przez prowadzącego
1. Bogdanowicz, M., Smoleń, M. (eds) 2004. Dysleksja w kontekście nauczania językow obcych. Gdańsk: Harmonia.
2. Bruner, J. 1996. The culture of education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
3. Gillen, J. 2003. The language of children. London: Routledge.
4. McLane, J. B., McNamee, G., D., 1990. Early literacy. Cambridge, MA: Harvard University Press.
5. Moll, L. C. (ed.) 1997. Vygotsky and education: Instructional implications and applications of sociohistorical psychology. Cambridge: CUP.
6. Sternberg, R. J. , Spear-Swerling, L. 2003. Tłum. O. i W. Kubińscy. Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
7. Vasta, R., Haith, M., Miller, A. S. 1995. Psychologia dziecka. Tłum. M. Babiuch, A. Ciechanowicz, E. Czerniawska, A. Matczak, A. Piotrowska, Z. Toeplitz. Warszawa: WSiP.
8. Każdoroazowo ustalana przez prowadzącego
Brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Joanna Zawodniak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 31-08-2016 21:51)