SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru: Nauczanie języka angielskiego dzieci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru: Nauczanie języka angielskiego dzieci
Kod przedmiotu 05.1-WH-FAD-NJAD-Ć-S14_pNadGen2HF2A
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia / Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr hab. Joanna Zawodniak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie ze wskazaniami Rady Europy odnośnie do edukacji językowej na etapie wczesnoszkolnym.

Omówienie i interpretacja podstawowych teorii rozwoju poznawczego i językowego dziecka.

Dyskutowanie o stereotypach dotyczących wczesnego nauczania języka.

Zapoznanie z funkcjami nauczyciela pracującego z małym uczniem.

Rozwijanie znajomości i przygotowanie do stosowania przyjaznych dziecku narzędzi glottodydaktycznych.

Rozwijanie umiejętności motywowania dziecka do nauki języka.

 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Teorie rozwoju poznawczego J. Piageta, L. S. Vygotsky’ego, J. Brunera, E. Eriksona, S. Freuda.

Hipoteza Wieku Krytycznego.

Praca z dzieckiem według koncepcji M. Montessori, O. Decroly, C. Freineta, J. A. Comeniusa.

Uczenie się przez odkrywanie.

Świadomość pisma i mozaika językowa.

Przełączanie kodu językowego.

Wczesna dwujęzyczność/wielojęzyczność.

Nauczanie zintegrowane w klasie językowej.

Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, wykład konwencjonalny, metoda problemowa, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składają się wyniki uzyskane z indywidualnych, jak też grupowych prezentacji ustnych i kolokwium zaliczeniowego (80%) oraz aktywny udział w dyskusjach (20%). 

Literatura podstawowa

1.         Brewster, J., Ellis, G., Girard, D. 2003. The primary English teacher’s guide. Harlow, Essex, Pearson Education Limited.

2.         Cameron, L. 2002. Teaching languages to young learners. Cambridge: CUP.

3.         Datta, M. 2007. Bilinguality and literacy: Principles and practice. Bristol: Continuum.

4.         Graves, D. H. 1983. Writing teachers and children at work. Portsmouth, NH: Heinemann.

5.         Hall, N., Larson, J., Marsh, J. (eds) 2003. Handbook of early childhood literacy. London: Sage.

6.         Krashen, S., Terrell, T. D. 1995. The Natural Approach: Language Acquisition in the classroom. Hemel Hempstead, Hertfordshire: Phoenix ELT.

7.         Montessori, M. 2004 [1909]. The discovery of the child”. Oxford: Clio Press.

8.          Scott, A. W., Ytreberg, L. H. 2000. Teaching English to children. Harlow, Essex: Longman.

9.         Vale, D., Feunteun, A. 1996. Teaching children English. Cambridge: CUP.

10.     Zawodniak, J. 2005. Teaching children with reliance on the lexically driven syllabus. Kraków: “Impuls”.

11.     Każdoroazowo ustalana przez prowadzącego

 

Literatura uzupełniająca

1.         Bogdanowicz, M., Smoleń, M. (eds) 2004. Dysleksja w kontekście nauczania językow obcych. Gdańsk: Harmonia.

2.         Bruner, J. 1996. The culture of education. Cambridge, MA: Harvard University Press.

3.         Gillen, J. 2003. The language of children. London: Routledge.

4.         McLane, J. B., McNamee, G., D., 1990. Early literacy. Cambridge, MA: Harvard University Press.

5.         Moll, L. C. (ed.) 1997. Vygotsky and education: Instructional implications and applications of sociohistorical psychology. Cambridge: CUP.

6.         Sternberg, R. J. , Spear-Swerling, L. 2003. Tłum. O. i W. Kubińscy. Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

7.         Vasta, R., Haith, M., Miller, A. S. 1995. Psychologia dziecka. Tłum. M. Babiuch, A. Ciechanowicz, E. Czerniawska, A. Matczak, A. Piotrowska, Z. Toeplitz. Warszawa: WSiP.

8.         Każdoroazowo ustalana przez prowadzącego

 

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Joanna Zawodniak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 31-08-2016 21:51)