Wykształcenie podstawowych umiejętności analizy i interpretacji utworów literackich, czyli umiejętności czytania dzieła literackiego poprzez sprawne wykorzystywanie kategorii operacyjnych z zakresu poetyki.
Zaznajomienie z różnymi technikami i strategiami interpretacyjnymi, wypracowanymi na gruncie rozmaitych szkół badawczych.
Przygotowanie do wielokierunkowego czytania tekstów literackich.
Wymagania wstępne
znajomość podstawowych pojęć z zakresu poetyki obejmujących zagadnienia stylistyki, wersyfikacji i genologii, z którymi student zapozna się w toku obowiązujących zajęć z poetyki na pierwszym roku studiów I stopnia
Zakres tematyczny
Analiza i interpretacja dzieła literackiego – zaplecze teoretycznoliterackie;
Kategorie operacyjne w analizie dzieła literackiego;
Strategie nadawczo-odbiorcze;
Ocena i wartościowanie dzieła literackiego;
Metody analizy i interpretacji dzieła literackiego;
Praktyka analityczno-interpretacyjna (ćwiczenia).
Metody kształcenia
dyskusja seminaryjna, śnieżna kula (dyskusja piramidowa), rozmowa nauczająca, projekt, studium przypadku
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
samodzielny projekt analityczno-interpretacyjny w postaci pracy pisemnej (analiza i interpretacja utworu literackiego); aktywny udział w zajęciach (potwierdzający znajomość lektur teoretycznych) i w dyskusjach (ze szczególnym uwzględnieniem kreatywnego i samodzielnego podejścia do omawianych zagadnień), kolokwium
Literatura podstawowa
Eco U., Rorty R., Culler J., Brooke-Rose Ch., Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, przeł. T. Bieroń, Kraków 1996.
Liryka polska. Interpretacje. Pod red. J. Sławińskiego i J. Prokopa, Kraków 1966.
Głowiński M., Świadectwa i style odbioru [w:] tegoż, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977.
Markiewicz H., Interpretacja semantyczna dzieł literackich, [w:] Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984.
Pilch A., Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego. Literaturoznawstwo i dydaktyka, Kraków 2003.
Sawicki S., Uwagi o analizie utworu literackiego, [w:] Problemy teorii literatury, s. 1, pod red. H. Markiewicza, Wrocław 1987.
Sławiński J., Miejsce interpretacji, Gdańsk 2006.
Literatura uzupełniająca
Czytamy utwory współczesne. Analizy, red. T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Warszawa1967.
Filozofia i etyka interpretacji, red. A. F. Kola, A.. Szahaj, Kraków 2007.
Interpretacje aksjologiczne, red. W. Panas, A. Tyszczyk, Lublin 1997.
Lekcje czytania. Eksplikacje literackie. cz. 1, praca zbiorowa pod red. W. Dynaka i A. W. Labudy, Warszawa 1991.
Mikołajczak M., „W cieniu heksametru”. Interpretacje wierszy Zbigniewa Herberta, Zielona Góra 2004.
Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, oprac. i przekł. K. Rosner, Warszawa 1989.
„Teksty Drugie” 1996, nr 1 (wybrane artykuły).
„Teksty Drugie” 1997, nr 6 (Granice interpretacji).
Uwagi
brak
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 25-11-2020 17:14)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.