SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekonomia menedżerska |
Kod przedmiotu | 14.3-WZ-LogP-EM-S16 |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Logistyka / Logistyka miejska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem kształcenia w zakresie przedmiotu ekonomia menedżerska jest zidentyfikowanie funkcji i zrozumienie przez studentów roli i odpowiedzialności menadżera przedsiębiorstwa oraz wyposażenie studentów w wiedzę i narzędzia wspomagające podejmowanie decyzji gospodarczych w procesie kierowania różnego rodzaju przedsięwzięciami gospodarczymi, głównie przedsiębiorstwami.
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii.
Istota decyzji menedżerskich, problemy i uwarunkowania decyzyjne menadżerów. Proces decyzyjny w przedsiębiorstwie. Metody i narzędzia analizy mikroekonomicznej wspomagające podejmowanie decyzji gospodarczych w przedsiębiorstwie. Przedsiębiorstwo w teorii ekonomicznej: cele przedsiębiorstw oraz zasady podejmowania decyzji w świetle różnych teorii (teoria kosztów transakcyjnych, teoria praw własności, teorie behawioralne, teoria agencji). Decyzje przedsiębiorstw w warunkach niepewności (asymetria informacyjna, niedoskonała informacja, niekompletna informacja). Koncepcje teoretyczne rynku: rodzaje struktur rynku i ich determinanty, charakterystyka podstawowych struktur rynku. Mierzenie poziomu monopolizacji. Szacowanie popytu - metody badań popytu, problemy, sposoby prezentacji wyników. Praktyki cenowe: przewaga konkurencyjne i jej natura, kreacja wartości, dyskryminacja cenowa (definicja, warunki i rodzaje), strategia cenowa produktów, praktyki cenowe a marketing mix. Strategia personalna w decyzjach kierowniczych i mierniki ekonomiczne w strategii personalnej, ocena efektywności ekonomicznej przedsięwzięć gospodarczych. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa. Otoczenie przedsiębiorstwa. Zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa.
Ćwiczenia - prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, warsztaty, case study, dyskusja, kolokwium
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: na ocenę składać się będzie ocena z kolokwium oraz ocena z prezentacji.
Termin zaliczenia kolokwium: na przedostatnich zajęciach zgodnie z harmonogramem studiów.
Warunkiem otrzymania zaliczenia kolokwium jest uzyskanie min. 51% poprawnych odpowiedzi.
Oceny (punktacja): 51%- 60% - dostateczny (3.0)
61%-70% - dostateczny plus (3.5)
71%-80% - dobry (4.0)
81%-85% - dobry plus (4.5)
86%-100% - bardzo bobry (5.0)
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń.
Literatura podstawowa:
1. Ekonomia menedżerska, William F. Samuelson, Stephen G. Marks; red. nauk. Przekł.: Ryszard Rapacki, Polskie Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa 1998
2. Ekonomia Menedżerska dla MŚP w teorii i praktyce, red. Stanisław Piocha, Renata Gabryszak, Difin, Warszawa 2012
3. Froeb Luke M., McCann Brian T., Ekonomia menedżerska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012
4. Png I. , Lehman D., Ekonomia menedżerska, Oficyna Wolters Kluwer Business, 2011
5. Solek A., Optymalne decyzje. Ekonomia menadżerska w zadaniach, UE, Kraków 2008
Literatura uzupełniająca:
System nie chce przepuścić liczby godzin- w sylabusie jest większa liczba godzin niż 1 pkt ECTS- same zajęcia na studiach stacjonarnych to 30 godzin
Zmodyfikowane przez mgr Anna Gąsiorek-Kowalewicz (ostatnia modyfikacja: 26-07-2016 21:50)