SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ekonomia menedżerska - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ekonomia menedżerska
Kod przedmiotu 14.3-WZ-LogP-EM-S16
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Logistyka / Logistyka miejska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Anna Gąsiorek-Kowalewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kształcenia w zakresie przedmiotu ekonomia menedżerska jest zidentyfikowanie funkcji i zrozumienie przez studentów roli i odpowiedzialności menadżera przedsiębiorstwa oraz wyposażenie studentów w wiedzę i narzędzia wspomagające podejmowanie decyzji gospodarczych w procesie kierowania różnego rodzaju przedsięwzięciami gospodarczymi, głównie przedsiębiorstwami.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii.

Zakres tematyczny

Istota decyzji menedżerskich, problemy i uwarunkowania decyzyjne menadżerów. Proces decyzyjny w przedsiębiorstwie. Metody i narzędzia analizy mikroekonomicznej wspomagające podejmowanie decyzji gospodarczych w przedsiębiorstwie. Przedsiębiorstwo w teorii ekonomicznej: cele przedsiębiorstw oraz zasady podejmowania decyzji w świetle różnych teorii (teoria kosztów transakcyjnych, teoria praw własności, teorie behawioralne, teoria agencji).  Decyzje przedsiębiorstw w warunkach niepewności (asymetria informacyjna, niedoskonała informacja, niekompletna informacja). Koncepcje teoretyczne rynku: rodzaje struktur rynku i ich determinanty, charakterystyka podstawowych struktur rynku. Mierzenie poziomu monopolizacji. Szacowanie popytu - metody badań popytu, problemy, sposoby prezentacji wyników. Praktyki cenowe: przewaga konkurencyjne i jej natura, kreacja wartości, dyskryminacja cenowa (definicja, warunki i rodzaje), strategia cenowa produktów, praktyki cenowe a marketing mix. Strategia personalna w decyzjach kierowniczych i mierniki ekonomiczne w strategii personalnej, ocena efektywności ekonomicznej przedsięwzięć gospodarczych. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa. Otoczenie przedsiębiorstwa. Zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa.

Metody kształcenia

Ćwiczenia - prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, warsztaty, case study, dyskusja, kolokwium

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: na ocenę składać się będzie ocena z kolokwium  oraz ocena z prezentacji.

Termin zaliczenia kolokwium: na przedostatnich zajęciach zgodnie z harmonogramem studiów.

Warunkiem otrzymania zaliczenia kolokwium jest uzyskanie min. 51% poprawnych odpowiedzi.

 Oceny (punktacja):             51%- 60% - dostateczny (3.0)

                                         61%-70% - dostateczny plus (3.5)

                                         71%-80% - dobry (4.0)

                                         81%-85% - dobry plus (4.5)

                                         86%-100% - bardzo bobry (5.0)

Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Literatura podstawowa:

1. Ekonomia menedżerska, William F. Samuelson, Stephen G. Marks; red. nauk. Przekł.: Ryszard Rapacki, Polskie Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa 1998

2.  Ekonomia Menedżerska dla MŚP w teorii i praktyce, red. Stanisław Piocha, Renata Gabryszak, Difin, Warszawa 2012

3. Froeb Luke M., McCann Brian T., Ekonomia menedżerska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012

4. Png I. , Lehman D., Ekonomia menedżerska, Oficyna Wolters Kluwer Business, 2011

5. Solek A., Optymalne decyzje. Ekonomia menadżerska w zadaniach, UE, Kraków 2008

Literatura uzupełniająca

Literatura uzupełniająca:

  1. Ekonomia menedżerska: podstawy teoretyczne z zadaniami, Anetta Waśniewska, Katarzyna Skrzeszewska,  Akademia Morska, Gdynia 2012
  2. Varian H.R., Mikroekonomia, PWN, Warszawa 2009
  3. Gruszecki T., Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
  4. Podstawowe problemy ekonomii menadżerskiej ze zbiorem testów i zadań, Kalinowski Sławomir, Uniwersytet Przyrodniczy, Poznań 2014
  5. Bowden Elbert V., Bowden Judith H., Ekonomia: nauka zdrowego rozsądku : amerykańsko-polski podręcznik akademicki makro- i mikroekonomii Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej w Warszawie, Fundacja "Innowacja", Warszawa 2002.

Uwagi

System nie chce przepuścić liczby godzin- w sylabusie jest większa liczba godzin niż 1 pkt ECTS- same zajęcia na studiach stacjonarnych to 30 godzin


Zmodyfikowane przez mgr Anna Gąsiorek-Kowalewicz (ostatnia modyfikacja: 26-07-2016 21:50)