SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologiczne problemy kariery zawodowej i doradztwa zawodowego |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPKRiDZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą rozwoju zawodowego oraz kariery zawodowej. Uświadomienie studentom wagi doradztwa zawodowego, jako istotnego elementu wpływającego na poziom aktywności zawodowej ludzi oraz ich stosunek wobec pracy, zawodu i kariery. Elementarne przygotowanie do roli zawodowej doradcy zawodowego w szkołach lub placówkach innego typu.
Brak.
Wykład: Definicja kariery zawodowej oraz psychologiczne koncepcje rozwoju kariery. Fazy rozwoju zawodowego w cyklu życia. Adaptacja zawodowa i integracja z zawodem. Psychologiczne koncepcje motywacji do pracy. Znaczenie doradztwa zawodowego na różnych etapach kształcenia oraz rozwoju osobistego. Aktywizacja zawodowa, jako forma przeciwdziałania zjawisku bezrobocia. Psychologiczne konsekwencje trwałego bezrobocia. Formy doradztwa zawodowego: testy zawodoznawcze, metodyka zajęć z zakresu doradztwa zawodowego.
Ćwiczenia: Definicje pojęć: praca, zawód, kariera. Rodzaje kariery zawodowej i awansu zawodowego. Teoretyczne i praktyczne aspekty doradztwa zawodowego na różnych etapach edukacyjnych. Testy zawodoznawcze. Poradnictwo zawodowe dla dorosłych. Metody aktywizacji zawodowej. Osobowość zawodowa oraz technika badania ważności pracy. Zjawisko wyuczonej bezradności oraz trwałego bezrobocia. Definiowanie cech przydatności zawodowej. Aspekty procesów decyzyjnych w rekrutacji. Wsparcie psychologiczne osób bezrobotnych. Etyka w pracy doradcy zawodowego.
wykład konwersatoryjny, wykład konwencjonalny, praca w małych grupach, dyskusja, warsztat
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: Uzyskanie oceny na podstawie pracy pisemnej na wybrane przez prowadzącego tematy.
Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie oceny z kolokwium oraz aktywności podczas zajęć.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen ze wszystkich form zajęć.
· Schultz, D.P., Schultz, S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002,
· Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy, Print-B, Poznań, 1995,
· Paszkowska- Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa, 2002,
· Paszkowska- Rogacz A., Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Difin, Warszawa, 2010,
· Ratajczak, Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa, 2008,
· Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa, 2002
· Seligman M., Optymizmu można się nauczyć, Media Rodzina, Poznań, 1996,
· Strykowska M. (red.), Współczesne organizacje. Wyzwania i zagrożenia, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań, 2002
· Sekuła B., Pielok C., Zajęcia warsztatowe dla uczniów szkół ponadpodstawowych, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej MEN, Warszawa, 1996
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 13:00)