SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia Internetu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia Internetu
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PIn-W-S14_pNadGen6E5SO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kursu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat zjawisk psychologicznych w sieci oraz psychologicznego funkcjonowania użytkowników Internetu, wykorzystanie możliwości płynących z korzystania z Internetu w celach terapeutycznych oraz odnalezienie patologicznych źródeł zachowania użytkowników. Dodatkowym zagadnieniem jest wykorzystanie Internetu jako narzędzia do badan psychologicznych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Psychologiczny wymiar Internetu nowa przestrzeń funkcjonowania człowieka.

Psychologiczna charakterystyka użytkowników Internetu. Jednostka w wirtualnej

Rzeczywistości.

Problematyka tożsamości sieciowej - psychologiczne konsekwencje konstruowania

wirtualnej tożsamości. Kontakty społeczne - analiza punktu widzenia zaspokajania potrzeb użytkowników.

Internet jako przestrzeń edukacyjna: wychowawcza i informacyjna funkcja Internetu.

Poradnictwo sieciowe - pozytywne i negatywne aspekty zjawiska.

Psychomanipulacja w sieci - zagrożenia dla dzieci i młodzieży.

Uzależnienia w sieci - rodzaje i mechanizmy.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, prezentacje multimedialne ,Ćwiczenia projektowe, praca z podręcznikiem, projekty , dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena wypadkowa z przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji przygotowanego projektu, z aktywności podczas zajęć (20% oceny) oraz z oceny uzyskanej po wypełnieniu testu wiedzy (80% oceny).

Literatura podstawowa

·         Wallace, P., Psychologia Internetu, Poznań 2003.

·         Castells M., Społeczeñstwo sieci, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

·         Majgier K ,Internet jako przestrzeń komunikacyjna, Lublin 2002.

·         Sokołowski M.(red.), Oblicza Internetu , Elbląg, 2004

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 12:55)