SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia ekonomiczna |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PEk-Ć-S14_pNadGen4C24R |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu psychologia ekonomiczna jest ukazanie obecnej i potencjalnej roli psychologii w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych dotykających obecnie jednostki, grupy, organizacje i społeczeństwa poprzez przedstawienie studentom podstawowych pojęć związanych z psychologią ekonomiczną, wskazanie na stałe mechanizmy funkcjonowania w zakresie zachowań ekonomicznych: oszczędzania, hazardu, inwestowania, czy przedsiębiorczości.
Brak.
Człowiek, jako istota dokonująca działań ekonomicznych. Przedmiot psychologii ekonomicznej, racjonalność podmiotów ekonomicznych, percepcja działań ekonomicznych, dobrostan ekonomiczny, altruizm i obdarowywanie, dylematy społeczne i socjalizacja ekonomiczna, psychologia inwestowania i przedsiębiorczości, procesy psychiczne leżące u podstaw płacenia podatków i ubezpieczania się, zachowania konsumenckie, psychologiczne mechanizmy reklamy. Wpływ emocji na racjonalność człowieka, Podejście jednostki do pieniądza w podejściu emocjonalnym i behawioralnym. Myślenie, zbieranie i przetwarzanie informacji oraz podejmowanie decyzji przez potencjalnego przedsiębiorcę w oparciu o zjawiska opisane w psychologii ekonomicznej. Produkt i marka, promocja i cena, płeć produktów psychologiczne podstawy marketingu. Badania psychologiczne nad oszczędzaniem.
Wykład tradycyjny, symulacja, praca w grupach, studium przypadku, prezentacje multimedialne, eksperyment, konwersacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.), a także z wystąpienia autoprezentacyjnego, ocenianego w skali 0,1 do 0,4 (w zależności od stopnia atrakcyjności wystąpienia mierzonego oceną opartą na wcześniej podanych kryteriach poprawnego wystąpienia publicznego. Podstawę oceny stanowi ocena punktowa wynikająca ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - ustalona zostaje wartość punktów, którą student musi zdobyć w celu otrzymania oceny pozytywnej z testu – student powinien zdobyć minimum 56% punktów (progi ocen punktowych z testu (56-60% 3,0; 61-65% 3,25; 66-70% 3,5; 71-75% 3,75; 76-80% 4,0; 81-85% 4,25; 86-90% 4,5; 91-95% 4,75; 96-100% 5,0;). Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności i wystąpienia. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).
· Tyszka T., Psychologia ekonomiczna, Gdańsk, 2004,
· Penc J., Humanistyczne wartości zarzadzania, Warszawa, 2010,
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 14:10)