SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia ekonomiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia ekonomiczna
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PEk-Ć-S14_pNadGen4C24R
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu psychologia ekonomiczna jest ukazanie obecnej i potencjalnej roli psychologii w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych dotykających obecnie jednostki, grupy, organizacje i społeczeństwa poprzez przedstawienie studentom podstawowych pojęć związanych z psychologią ekonomiczną, wskazanie na stałe mechanizmy funkcjonowania w zakresie zachowań ekonomicznych: oszczędzania, hazardu, inwestowania, czy przedsiębiorczości.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Człowiek, jako istota dokonująca działań ekonomicznych. Przedmiot psychologii ekonomicznej, racjonalność podmiotów ekonomicznych, percepcja działań ekonomicznych, dobrostan ekonomiczny, altruizm i obdarowywanie, dylematy społeczne i socjalizacja ekonomiczna, psychologia inwestowania i przedsiębiorczości, procesy psychiczne leżące u podstaw płacenia podatków i ubezpieczania się, zachowania konsumenckie, psychologiczne mechanizmy reklamy. Wpływ emocji na racjonalność człowieka, Podejście jednostki do pieniądza w podejściu emocjonalnym i behawioralnym. Myślenie, zbieranie i przetwarzanie informacji oraz podejmowanie decyzji przez potencjalnego przedsiębiorcę w oparciu o zjawiska opisane w psychologii ekonomicznej. Produkt i marka, promocja i cena, płeć produktów psychologiczne podstawy marketingu. Badania psychologiczne nad oszczędzaniem.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, symulacja, praca w grupach, studium przypadku, prezentacje multimedialne, eksperyment, konwersacja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.), a także z wystąpienia autoprezentacyjnego, ocenianego w skali 0,1 do 0,4 (w zależności od stopnia atrakcyjności wystąpienia mierzonego oceną opartą na wcześniej podanych kryteriach poprawnego wystąpienia publicznego. Podstawę oceny stanowi ocena punktowa wynikająca ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - ustalona zostaje wartość punktów, którą student musi zdobyć w celu otrzymania oceny pozytywnej z testu – student powinien zdobyć minimum 56% punktów (progi ocen punktowych z testu (56-60% 3,0; 61-65% 3,25; 66-70% 3,5; 71-75% 3,75; 76-80% 4,0; 81-85% 4,25; 86-90% 4,5; 91-95% 4,75; 96-100% 5,0;). Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności i wystąpienia. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).

Literatura podstawowa

·         Tyszka T., Psychologia ekonomiczna, Gdańsk, 2004,

Literatura uzupełniająca

·         Penc J.,  Humanistyczne wartości zarzadzania, Warszawa, 2010,

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 14:10)