SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zachowania organizacyjne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zachowania organizacyjne
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChP-ZO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów w problematykę zachowań organizacyjnych jako interdyscyplinarnej dziedziny wiedzy o zachowaniu człowieka w środowisku zawodowym. Intencją jest wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu socjologii, psychologii w praktyce funkcjonowania w środowisku pracy. Wiedza ta znajduje przełożenie w sprawniejszym komunikowaniu się, zrozumieniu postaw jednostek i zachowania grup a w konsekwencji doprowadzeniu do efektywniejszego kierowania ludźmi w organizacji. Celem jest także nakłonienie studentów do wykorzystania mechanizmów wpływu społecznego, do osiągania zamierzonych celów. Wykorzystanie wiedzy z zakresu spostrzegania i autoprezentacji do skutecznego tworzenia wizerunku własnej osoby jako kompetentnego pracownika.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii poznawczej, społecznej, motywacji i emocji.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia: Wprowadzenie do zachowań organizacyjnych. Indywidualne, grupowe i systemowe determinanty zachowań organizacyjnych. Problematyka rozpoznawania postaw i czynników determinujących postawy w miejscu pracy, zagadnienia dotyczące procesu percepcji i spostrzegania społecznego Problematyka wpływu społecznego, perswazji, autoprezentacji w miejscu pracy. Wywieranie wpływu na grupę – skuteczna autoprezentacja. Konstruowanie zespołu, definiowanie ról zespołowych. Kultura organizacyjna, jako wartość twórcza. Modele uczestnictwa człowieka w organizacji. Kształtowanie działań proefektywnościowych. 

Metody kształcenia

Ćwiczenia: wykład konwersatoryjny,  praca indywidualna, praca z książką, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, dyskusja, metody ekspresyjne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:

Zaliczenie z oceną na podstawie:

- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji, - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.)

- ocen cząstkowych z aktywności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.)

- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;).

Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu [bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0].

Literatura podstawowa

  1. Aronson E., Wilson T., Akert R.: (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S – ka.
  2. Kożusznik B. (2007). Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa:  PWE.
  3. Potocki A. (red.), (2005). Zachowania organizacyjne. Warszawa: Difin.
  4. Robbins S.(2004). Zachowania w organizacji. PWE, Warszawa 2004;
  5. Sikorski C.(1999). Zachowania ludzi w organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca

  1. Kenrick D., Neuberg S., Cialdini R. (2006). Psychologia społeczna Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  2. Doliński D. (2006). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 14:35)