SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka opiekuńczo-wychowawcza w placówkach oświatowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka opiekuńczo-wychowawcza w placówkach oświatowych
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-PrOW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Turska
  • dr Krzysztof Zajdel
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest zapoznanie z różnymi rodzajami działań opiekuńczo-wychowawczych podejmowanych w placówkach oświatowych i oświatowo-wychowawczych, a także z ich dokumentacją (m.in.: planem pracy, dziennikiem zajęć, obowiązującym regulaminem i procedurami) organizacją i praktycznym funkcjonowaniem.  Ma ona także uświadomić specyfikę wykorzystywanych w placówkach oświatowych metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej. Zgromadzony materiał obserwacyjny ma służyć studentom do rozwijania refleksji pedagogicznej, świadomego rozwijania własnych postaw wychowawczych i opiekuńczych.

Wymagania wstępne

Wiedza z przedmiotów z zakresu podstaw pedagogiki i psychologii (w szczególności pedagogiki opiekuńczej, psychologii rozwojowej, niedostosowania społecznego, pedagogiki rodziny (pedagogiki społecznej, socjologii rodziny).

Zakres tematyczny

Zapoznanie ze specyfiką funkcjonowania wybranej placówki oświatowej. Poznanie planu pracy placówki, planu realizowanych działań opiekuńczo-wychowawczych. Zapoznanie z dokumentacją niezbędną w pracy danej placówki. Poznanie zasad planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówce oświatowej oraz specyfiki stosowanych metod i form pracy. Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyki oraz dokumentowanie obserwacji. Wdrożenie w działania opiekuńczo-wychowawcze i  realizowane w placówce. Zapoznanie z metodami i formami współpracy ze środowiskiem lokalnym.

Metody kształcenia

Obserwacja, obserwacja uczestnicząca, analiza dokumentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praktyki

Warunkiem zaliczenia praktyki jest udział w zajęciach organizowanych pod nadzorem opiekuna praktyki, rozliczenie z organizatorem całości niezbędnej dokumentacji oraz przedstawienie opinii wystawionej przez opiekuna, która zawiera opisową i liczbową ocenę działań studenta.

Ocena końcowa

Ocenę końcowa stanowi ocena z praktyki.

Literatura podstawowa

  1. Gajewska G., Doliński A. (2007). Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. 1, Zielona Góra.
  2. Gajewska G., Gajewska J. (2012). Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra.
  3. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E. (2009). Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej: scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą, T. 11, Zielona Góra.
  4. Gajewska G., Turska E. (2011). Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy. Scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra
  5. Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003). Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa.
  6. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki, Zielona Góra.
  2. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii: scenariusze zajęć wychowawczych, programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków, T. 10, Zielona Góra 2008.
  3. Górnicka B. (2015). Metodyka pracy opiekuńczo -wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki. Opole.
  4. Pery A., Kmita D. (2014). Świetlica –szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych. Poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. Warszawa.
  5. Czasopismo „Świetlica w Szkole”
  6. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 14-09-2016 17:42)