SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia miłości, małżeństwa i rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia miłości, małżeństwa i rodziny
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PMMR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem jest zapoznanie słuchaczy z psychologicznymi uwarunkowaniami dojrzałości człowieka do realizacji ról związanych z małżeństwem i rodzicielstwem oraz ze zjawiskami i procesami ważnymi dla powstawania i rozwoju miłości.

Wymagania wstępne

 Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju i psychologii społecznej oraz różnic indywidualnych.

Zakres tematyczny

Teorie i strategie doboru partnerów. Rożne typy związków i relacji interpersonalnych.

Fazy rozwoju związków.

Psychologia miłości. Rodzaje związków miłosnych.

Rola intymności w miłości.

Uwarunkowania jakości związku małżeńskiego i partnerskiego

Uwarunkowania satysfakcji i uzyskiwania dobrostanu w związkach interpersonalnych.

Rola konfliktów w związkach – wybrane aspekty i ujęcia.

Dynamiczne i systemowe ujęcie rodziny.

Struktura i funkcje rodziny - aspekty psychologiczne.

Rodzina w biegu życia; cykle życia w rodzinie a rozwój kryzysów w małżeństwie.

Budowanie właściwych relacji interpersonalnych w rodzinie.

Problemy dezintegracji rodziny i małżeństwa (konflikty, kryzysy, rola choroby i niepełnosprawności, rozwód jako sytuacja kryzysowa w życiu rodziny, specyficzne problemy rodziców i dzieci w rodzinach zrekonstruowanych, problemy psychologiczne samotnego rodzicielstwa, rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju).

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny i problemowy, praca w grupach, studium przypadku, .

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminy pisemnego lub ustnego. Warunkime przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwium, aktywności na zajęciach i/lub przygotowania pracy pisemnej. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna z wcześniej uzyskanych ocen.

Literatura podstawowa

Bieńko M. (2001), Przyjaźń małżeńska. Studium doświadczeń życiowych warszawskich inteligentów, Wyd. „Żak”, Warszawa

Block J.D., (2006), Intymność w związku, GWP, Gdańsk

Braun-Gałkowska M. (2008), Psychologia domowa, TN KUL, Lublin

Izdebska J. (2000), Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Białystok  

Janicka I. Liberska H. (2014). Psychologia Rodziny, warszawa: PWN.

Liberska H., Matuszewska M. (red.) (2002), Małżeństwo, męskość, kobiecość, miłość, konflikt, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań.

Plopa M., (2005), Psychologia rodziny. Teoria i badania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Rostowski J. (1987), Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa . PWN.

Satir V. (2000), Rodzina, tu powstaje człowiek. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wojciszke B. (2000), Psychologia miłości. Intymność, namiętność, zaangażowanie. Gdańsk: GWP

Literatura uzupełniająca

Braun – Galkowska, M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Lublin:KUL

Braun – Gałkowska M (1985) Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia małżeństwa, Warszawa: PAX

Dyczewski L. (1981), Rodzina i kierunki jej przemian. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji             Studiów Społecznych.

Farnicka M. (2011). Przemiana realizacji zadań rozwojowych. Ewolucja czy rewolucja? Zielona Góra: Wydawnictwo UZ.

Izdebski Z., Niemiec T., Wąż K.,(2011), Zbyt młodzi rodzice. Wyd. Trio, Warszawa

Janicka I. (2010). Jakość małżeństw poprzedzonych kohabitacją. W: T. Rostowska, A. Peplińska [red.] Psychospołeczne aspekty życia rodzinnego,s.94 – 109, Warszawa: Difin

Kościelska M. Odpowiedzialni rodzice. Z doswiadczeń psychologa. Kraków. Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Lachowska, B. (2014). Praca i rodzina - czy tyko konflikt ról? Wydawnictwo UK , Bydgoszcz.

Ryś M. (1993), Poziom zaspokojenia potrzeb w dzieciństwie a zaspokojenie potrzeb w małżeństwie. Problemy Rodziny, 1, 20-24.

Ryś M. (2001), Systemy rodzinne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Ziemska M. (1975), Rodzina a osobowość, Warszawa: Wyd. Wiedza Powszechna.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-07-2016 09:58)