SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pomoc psychologiczna dla młodzieży, małżeństw i rodzin |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPMMR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teorii i praktyki pomocy psychologicznej dla małżeństw, rodzin i młodzieży.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii społecznej oraz psychologii rodziny.
Pomoc psychologiczna i poradnictwo w kontekście innych form wspierania rodziny i rozwiązywania problemów młodzieży.
Cele, podmiot i przedmiot pomocy psychologicznej i poradnictwa rodzinnego.
Różnice i podobieństwa między pomocą psychologiczna i poradnictwem rodzinnym a małżeńskim.
Teorie i formy pomocy psychologicznej dla rodzin, małżeństw i młodzieżowy.
Strategie pracy z parą i rodziną w różnych ujęciach.
Strategie i formy pracy w zakresie wybranych problemów w funkcjonowaniu rodziny oraz problemów i trudności związanych z funkcjonowaniem w związkach, konfliktów małżeńskich i rodzinnych, trudności wychowawczych, problemów prokreacyjnych, zdrady, doświadczaniem przemocy (w tym przemocy seksualnej).
Strategie i formy pracy z młodzieżą w zakresie problemów funkcjonowania w rodzinie, w związkach oraz problemów z wchodzeniem w rolę dorosłego w aspekcie rozwojowym oraz nienormatywnym (np. problemy z uzależnieniem, przemocą seksualną, prokreacją).
Etyka zawodu psychologa rodzinnego i młodzieżowego.
Wykłady i Ćwiczenia. Metoda grupowa, metoda projektów, analiza przypadków, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
W celu uzyskania zaliczenia należy opanować treść programowe i zapoznać się z zalecaną literaturą. Ocena z ćwiczeń oraz z wykładu uzyskiwana jest oddzielnie. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wcześniej uzyskanych ocen.
Badora S., Czeredecka B., Marzec D., (2005), Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków: Impuls.
Kargulowa A. (2006). O teorii i praktyce poradnictwa: odmiany poradoznawczego dyskursu : podręcznik akademicki, Warszawa: PWN.
Kargulowa A, (2009). Poradnictwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Kowalczyk D. (2005). Poradnie rodzinne, w: Formy opieki, wychowania i wsparcia
w zreformowanym systemie pomocy społecznej / red. J. Brągiel, S. Badora, Opole:Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Kozakiewicz M., (1985). red., Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Lekarskich.
Janicka I., Liberska H. (2014), (red). Psychologia Rodziny, Warszawa: PWN.
Lachowska, B. (2015). Style i efekty rozwiązywania konfliktów w relacji rodziców z adolescentami a przekonanie adolescentów o skuteczności rodziny. Warszawa.
Osiński R. (2007). Poradnictwo wobec zagrożeń i patologii, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - R. 47, nr 7.
Potempska E. (1999). Modelowy system poradnictwa rodzinnego w środowisku lokalnym, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 8.
Bakiera L. (2006). Rodzina z perspektywy socjologicznej i psychologicznej: ciągłość i zmiana, [w:] A. Michalska (red.) Roczniki Socjologii Rodziny, s. 1001- 115, tom XVII, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Bowen M. (1978). Family Therapy in Clinical Practice, New York: Jason Aronson.
The Bowen Centre – http.//thebowencenter.org/pages/publications.html pobrano 20.07.2013
Farnicka M. (2013). Między wyborem a przymusem. Radzenie sobie rodzin w wybranych sytuacjach życiowych, Warszawa: Difin.
Gałkowska A. (2002). Zasięg oddziaływania jakości małżeństwa rodziców na dzieci w ich dorosłym życiu. Małżeństwo i Rodzina, 1,s.38-42.
Harris T.A., W zgodzie z sobą i z tobą. Praktyczny przewodnik po analizie transakcyjnej. Warszawa: PAX
Harwas - Napierała B. (2001), Modele ról płciowych i ich psychologiczne konsekwencje dla małżeństwa i rodziny.[W:] Liberska H., Matuszewska M. (red.), Małżeństwo: męskość – kobiecość, miłość, konflikt (s.75 - 96.) Poznań: Humanoria.
Hellinger B. (2006). Porządki miłości czyli Być sobą i żyć swoim życiem , Warszawa: Santorski
Hellinger B. (2006). Sumienie miał czyste... : wykłady i opowieści , Warszawa: Santorski
Izdebski Z., Niemiec T., Wąż K. (2011), (Zbyt) młodzi rodzice, Warszawa:TRIO.
Ryś, M. (2002). Rodzinne uwarunkowania uzależnień. W: W. Bołoz, M. Ryś (red.), Między życiem a śmiercią. Uzależnienia, eutanazje, sytuacje graniczne. Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 41-65.
Ryś, M. (2003). Psychologiczne źródła dysfunkcji w małżeństwie i rodzinie. W: W. Majkowski (red.), Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia. Warszawa: Wyd. UKSW, 85-104.
Tryjarska B., (1995). Skrypty życiowe a konflikty jawne i ukryte w małżeństwie, Warszawa: UW.
Wrzesień W., Żurek A., Przybył J. (2005). Rodzice i ich dzieci w tańcu pokoleń . Poznań: UAM
Ziemska M., (2009), Postawy rodzicielskie. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-07-2016 09:53)