SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne prądy i nurty edukacyjne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne prądy i nurty edukacyjne
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDT-WPNE-W_pNadGenEXO6K
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

  • poznanie istoty zjawisk i procesów edukacyjnych oraz ich złożoności; zdolność do refleksji pedagogicznej; łączenie myślenia teoretycznego z myśleniem praktycznym;
  • rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki edukacyjnej (wychowawczej) na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji edukacyjnych (wychowawczych);
  • zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat nurtów i prądów edukacyjnych;
  • zapoznanie z dylematami współczesnej teorii edukacyjnych; uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy teorii; wprowadzenie w proces autoedukacji.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  • Podstawowe paradygmaty i ideologie współczesnej edukacji (i wychowania) – alternatywność w myśleniu o edukacji (i wychowaniu);
  • Istota i wieloznaczność współczesnego rozumienia edukacji i wychowania – teoretyczne i koncepcyjne ujęcia edukacji i wychowania, uniwersalizm w myśleniu o edukacji i wychowaniu, kontrowersje w dyskusjach o edukacji i wychowaniu;
  • Powiązania edukacji z filozofią, uwarunkowania, inspiracje; podstawowe nurtu filozoficzne a edukacja: idealizm a edukacja, realizm w edukacji, realizm teistyczny a edukacja, naturalizm a edukacja, pragmatyzm a edukacja, egzystencjalizm a edukacja, ideologia a edukacja, liberalizm a edukacja, konserwatyzm a edukacja, utopizm a edukacja, marksizm a edukacja, totalitaryzm w edukacji, perenializm a edukacja;
  • Pedagogika pozytywistyczna - orientacja i program badawczy pedagogiki pozytywistycznej; podstawowe pojęcia pedagogiki pozytywistycznej (socjologizm, psychologizm, pedagogizm); system nauczania wychowującego
  • Pedagogika personalistyczna - orientacje i odmiany pedagogiki pozytywistycznej, antropologiczne podstawy pedagogiki personalistycznej; relacje osobowe w pedagogice pozytywistycznej;
  • Pedagogika egzystencjalna; pedagogika pragmatyzmu; pedagogika krytyczna; pedagogika emancypacyjne; pedagogika postmodernizmu;
  • Antypedagogika - idea wzajemnego wspomagania się w samowychowaniu; zadania antypedagogiki, wychowanie jako spotkanie, znaczenie samowychowania w rozwoju człowieka.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Egzamin

tak

egzamin w formie testowej

Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry (91 –  100%), dobry plus (81 – 90%), dobry (71 – 80%), dostateczny plus (61 – 70%), dostateczny (51 – 60%).

W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się treściami literatury uzupełniającej. W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się treściami literatury uzupełniającej.

Literatura podstawowa

  1. G. L. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003;
  2. B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998;
  3. Pedagogika. Dyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, t. 3-4, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2010;
  4. Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, red. J. Piekarski, B. Śliwerski, Kraków 2000;
  5. Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak – Walczak, t. 1-5, Gdańsk 2007;
  6. Alternatywy myślenia o /dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Warszawa 2000;
  7. A.E. Szołtysek, Filozofia edukacji. Kształtowanie umysłu, Impuls, Kraków 2013;
  8. Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (pr. zbiorowa pod red.) Czekierdy P. Budzyńskiego M. Traczyńskiego J. Zalewskiego Z. Zembrzuskiej A. Wrocław 2009
  9. Kowalski M., Falcman D., Fenomenologie: socjologia versus pedagogika, Kraków 2011.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 11:34)