SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Nowe tendencje w badaniach jakościowych w naukach społecznych |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PEDT-NTBJ-Ć_pNadGenJZ2UO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań jakościowych: cech charakterystycznych dla paradygmatu badań jakościowych, projektowania badań jakościowych, doboru próby i technik badawczych, analizy danych. Zajęcia mają na celu prezentację nowych obszarów zastosowania badań jakościowych oraz nowych wymagań proceduralnych tego typu przedsięwzięć.
Podstawowa wiedza z zakresu metodologii badań społecznych.
1. Osobliwości badań jakościowych
2. Techniczne i proceduralne aspekty prowadzenia badań jakościowych
3. Praktyka w terenie: uzyskiwanie dostępu do danych, problemy uczestnictwa badacza
4. Metodologia teorii ugruntowanej
5. Analiza dyskursu medialnego
6. W poszukiwaniu nowej jakości analiz – wykorzystanie technologii w badaniach jakościowych
7. Badania nad przedsiębiorczością i organizacjami
8. Badania wizualne rzeczywistości społecznej
9. Badania jakościowe w działaniu
10. Dylematy badaczy jakościowych
11. Pisanie raportów i prezentacja wyników badań jakościowych
12. Ewaluacja generowanych wniosków badawczych; trafność i rzetelność a badania jakościowe
projekt badawczy, praca w grupach, praca z tekstem
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Przygotowanie projektu badawczego |
Koncepcja i struktura pracy, przygotowanie teoretyczne i metodologiczne, kwerenda, zbieranie i interpretacja danych, redakcja tekstu, prowadzenie badań. Przygotowanie pisemnej wersji poszczególnych części pracy. Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. |
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń |
Ocena z przygotowanego projektu badawczego (w zespole) – 80% oraz ćwiczeń dotyczących podejmowanej problematyki – 20%. |
Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z ćwiczeń
1. Alaszewski A. (2006), Using Diaries for Social Research, Sage, London.
2. Amsterdamski S. (1971), Nauka jako przedmiot humanistycznej refleksji, „Studia Socjologiczne”, nr 2, s. 36.
3. Atkinson P. (1995), Metody badań terenowych, przeł. S. Dymarczyk, Zysk i S-ka, Poznań.
4. Bach H. (1998), A visual narrative concerning curriculum, girls, photography etc., Qual Institute Press, Alberta.
5. Banks M. (2009), Materiały wizualne w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
6. Barbour R. (2011), Badania focusowe, przeł. B. Komorowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
7. Bernstein B. B. (1990), Odtwarzanie kultury, przeł. Z. Bokszański, A. Piotrowski, PIW, Warszawa.
8. Bloor M. (2004), Addressing social problems through qualitative research, [w:] Qualitative Research, Theory, Method and Practice, red. D. Silverman, Sage, London.
9. Denzin N. K, Lincoln Y. S. (2009), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
10. Elliot H. (1997), The Use of Diaries in Sociological Research on Health Experience, „Sociological Research Online”, nr 2, http://www.socresonline.org. uk/2/2/7.html (data dostępu 5.12.2012).
11. Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.
12. Konecki K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
13. Lisek Michalska J., Daniłowicz P.(red.). (2007). Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
14. Greenwood D. (2012), Action research czyli o badaniach w działaniu, przeł. M. Höffner, [w]: Badania jakościowe. Podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, T. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
15. Kvale S. (2010), Prowadzenie wywiadów, przeł. A. Dziuban, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
16. Rancew – Sikora Dorota, 2007, Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych. Warszawa: Wydawnictwo Trio
17. Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych, przeł. E. Klekot, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
18. Silverman D. (2007), Interpretacja danych jakościowych, przeł. M. Głowacka Grajper, J. Ostrowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
1. Strauss, Anselm L. i Julie Corbin (1990) “Grounded Theory Research: Procedures, Canons and Evaluative Criteria”. Qualitative Sociology, vol.13 no 1
2. Lofland J., Snow D. A., Anderson L., Lofland L. H. (2009), Analiza układów społecznych, przeł. A. Kordasiewicz, S. Urbańska i M. Żychlińska, Wydawnictwo SCHOLAR, Warszawa.
3. Przegląd Socjologii Jakościowej
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 12:42)