SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka uprawiania nauki |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PEDT-ZE-W_pNadGenO78TZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie doktorantów z zagadnieniami etyki i etosu nauki, ze związkami między wartościami, powinnościami i właściwą argumentacją na rzecz kształcenia i respektowania etycznych standardów w nauce.
brak
• Nauka i wartości
• Tradycje etyki i etosu w przestrzeni naukowej
• Problem wolności nauki
• Niezależność i zaangażowanie nauki – w poszukiwaniu właściwych proporcji
• Prawda i prawdomówność: bezstronność i bezinteresowność
• Zaufanie i odpowiedzialność
• Zasady rzetelnej pracy naukowej a rodzaje nieuczciwości naukowej i łamania dobrych obyczajów w nauce
• Prawne i etyczne aspekty ochrony własności intelektualnej (plagiaty, autoplagiaty, kopiowanie)
• Mechanizmy oceniania i recenzowania
• Pułapki komercjalizacji praktyki badawczej i ośrodków naukowych
• Samoregulacja środowisk naukowych: kodeksy, jednostki organizacyjne regulujące aspekty etyczne uprawiania nauki
Wykład konwencjonalny, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia wykładu |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
tak |
Egzamin ustny |
Forma zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego. Minimalny próg wymagań udzielenie 50% poprawnych odpowiedzi. |
Zasady uzyskania oceny z przedmiotu |
Minimalny próg wymagań udzielenie 50% poprawnych odpowiedzi. |
1. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001.
2. Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje opracowane przez Zespół etyki w nauce, Warszawa 2005.
3. R.Z. Morawski, Etyczne aspekty działalności badawczej w naukach empirycznych, Warszawa 2011.
1. Wybrane artykuły z czasopism „Etyka” i „Forum Akademickie”.
2. L. Koj, Powinności w nauce, t. 1. Określenie i poznawalność powinności, Lublin 1998.
3. I. Lazari-Pawłowska, Nauczyciel akademicki a głoszenie ocen, [w:] taż, Etyka. Pisma wybrane, red. P.J. Smoczyński, Wrocław 1992.
4. K. Szaniawski, O nauce, rozumowaniu i wartościach. Pisma Wybrane, oprac. J. Woleński, Warszawa 1994.
5. Rozważania o tradycji i etosie. red. J. Baradziej, J. Goćkowski, Kraków 1998.
6. G. Woroniecka, Kategoria ethosu w badaniach nad środowiskiem naukowym, „principia”, 45-46, 2006.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 12:39)