SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Uczeń w teatrze życia szkolnego |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-SOCT-UTZS-K_pNadGenN9ML1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat procesów wewnątrzszkolnych oraz funkcjonowania instytucji szkoły w systemie oświaty. Doskonalenie umiejętności analizy podstawowych zjawisk i procesów szkolnych oraz projektowanie sytuacji wychowawczych. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi i potrzebą ciągłego doskonalenia się.
Brak
1. Historia szkoły, kryzys szkoły i próby jego przezwyciężenia.
2. Środowisko społeczne klasy i szkoły.
3. Style kierowania: autokratyzm i demokracja w szkole.
4. Pozycja społeczna ucznia w grupie rówieśniczej. Znaczenie grupy rówieśniczej.
5. Pierwsze spotkanie
6. Ukryty program szkoły.
7. Gry i strategie uczniów i nauczycieli.
8. Skuteczność, nieskuteczność oddziaływań wychowawczych, błąd w wychowaniu
9. Współpraca w szkole
10. Tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole
Praca z tekstem źródłowym, praca w grupie, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia konwersatorium |
Uwagi |
zaliczenie z oceną |
Tak |
praca pisemna |
zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego |
Aktywność podczas zajęć, dyskusja |
Merytoryczne przygotowanie, poprawny sposób wygłaszania opinii, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych teorii i danych. |
Zasady uzyskania oceny z konwersatorium |
Ocena z konwersatorium stanowić będzie średnią ważoną z oceny z pracy pisemnej (60%) i aktywności na zajęciach (40%) |
Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z konwersatorium
1. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia, Kraków 1999.
2. Ernst K., Szkolne gry uczniów. Jak sobie z nimi radzić, WSiP, Warszawa 1991.
3. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, WSiP, Warszawa 1991.
4. Meighan R., Socjologia edukacji, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 1993.
5. Nowosad I., Mortag I., Ondrakova J. (red.), Jakość życia I jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra 2010.
6. Rylke H., Klimowicz G., Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
1. Dudzikowa M., Jaskulska S. (red.), Edukacja szkolna w zmianach? Zmiany w edukacji szkolnej? Problematyzowanie problemów, „Studia Pedagogiczne” LXIV, Warszawa 2011.
2. Gęsicki J., Jak nie zwariować w szkole? Warszawa 1992.
3. Konarzewski K. (red.), Sztuka nauczania. Szkoła., PWN, Warszawa 1994.
4. Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły, IBE, Warszawa 2003.
5. Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, WSiP, Warszawa 2002.
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 12:33)