SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Uczeń w teatrze życia szkolnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Uczeń w teatrze życia szkolnego
Kod przedmiotu 05.0-WP-SOCT-UTZS-K_pNadGenN9ML1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat procesów wewnątrzszkolnych oraz funkcjonowania instytucji szkoły w systemie oświaty. Doskonalenie umiejętności analizy podstawowych zjawisk i procesów szkolnych oraz projektowanie sytuacji wychowawczych. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi i potrzebą ciągłego doskonalenia się.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

1.    Historia szkoły, kryzys szkoły i próby jego przezwyciężenia.
2.    Środowisko społeczne klasy i szkoły. 
3.    Style kierowania: autokratyzm i demokracja w szkole. 
4.    Pozycja społeczna ucznia w grupie rówieśniczej. Znaczenie grupy rówieśniczej.
5.    Pierwsze spotkanie
6.    Ukryty program szkoły. 
7.    Gry i strategie uczniów i nauczycieli. 
8.    Skuteczność, nieskuteczność oddziaływań wychowawczych, błąd w wychowaniu
9.    Współpraca w szkole
10.    Tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole
 

Metody kształcenia

Praca z tekstem źródłowym, praca w grupie, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia konwersatorium

Uwagi

zaliczenie z oceną

Tak

praca pisemna

zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego

Aktywność podczas zajęć, dyskusja

Merytoryczne przygotowanie, poprawny sposób wygłaszania opinii, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych teorii i danych.

Zasady uzyskania oceny z konwersatorium

Ocena z konwersatorium  stanowić będzie średnią ważoną z oceny z pracy pisemnej (60%) i aktywności na zajęciach (40%)

Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z konwersatorium

Literatura podstawowa

1.    Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia, Kraków 1999. 
2.    Ernst K., Szkolne gry uczniów. Jak sobie z nimi radzić, WSiP, Warszawa 1991. 
3.    Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, WSiP, Warszawa 1991.
4.    Meighan R., Socjologia edukacji, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 1993. 
5.    Nowosad I., Mortag I., Ondrakova J. (red.), Jakość życia I jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra 2010. 
6.    Rylke H., Klimowicz G., Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
 

Literatura uzupełniająca

1.    Dudzikowa M., Jaskulska S. (red.), Edukacja szkolna w zmianach? Zmiany w edukacji szkolnej? Problematyzowanie problemów, „Studia Pedagogiczne” LXIV, Warszawa 2011.
2.    Gęsicki J., Jak nie zwariować w szkole? Warszawa 1992. 
3.    Konarzewski K. (red.), Sztuka nauczania. Szkoła., PWN, Warszawa 1994.
4.    Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły, IBE, Warszawa 2003.
5.    Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, WSiP, Warszawa 2002.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 12:33)