SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne tendencje w metodologii nauk społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne tendencje w metodologii nauk społecznych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCT-WTMS-W_pNadGenSRII1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Narkiewicz-Niedbalec, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zaznajomienie studentów z: procesem poznania naukowego i ideału wiedzy naukowej; ze specyfiką metodologiczną nauk społecznych; ze specyfiką badań społecznych; z wybranymi paradygmatami i perspektywami analitycznymi we współczesnych naukach społecznych

Wymagania wstępne

Elementarna wiedza z zakresu metodologii nauk społecznych.

Zakres tematyczny

1.    Rozwój nauki w okresie XIX i XX wieku
2.    Paradygmaty i perspektywy analityczne w naukach społecznych
3.    Założenia współczesnego konstruktywizmu, konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych 
4.    Konstruktywizm anarchistyczny (Paul Feyeraband), konstruktywizm elitarystyczny (Michael Polanyi), konstruktywizm społeczny (Barry Barnes i David Bloor), konstruktywizm racjonalistyczny (Karl Popper, Imre Lakatos, Larry Laudan)
5.    Ideał socjologii niezaangażowanej w wartości oraz obecność wartości w uprawianiu nauki
6.    Badania społeczne w działaniu
7.    Etyczne aspekty badań społecznych
 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład z prezentacją z prezentacją multimedialną, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia wykładów

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin pisemny

W formie pytań problemowych lub otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Praca pisemna

Praca pisemna na wybrany temat z zakresu metodologicznych problemów w badaniach społecznych.

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena stanowić będzie średnią ważoną z oceny z egzaminu (60%) i pracy pisemnej (40%)

Literatura podstawowa

1.    Atkinson P., Delamont S. (2014), Perspektywy analityczne [w:] Metody badań jakościowych (red.) Denzin N.K., Lincoln Y.S, Warszawa
2.    Berger P.L., Luckmann T. (1983), Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa
3.    Bloor, D. (1996), „Idealism and the Sociology of Knowledge“, Social Studies of Science, Vol. 26, 839-56.
4.    Chalmers A. (1997), Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki. Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki, (tłum.) Adam Chmielewski, Wyd. Siedmiogród, Wrocław
5.    Christians C.G. (2014), etyka i polityka w badaniach jakościowych [w:] Metody badań jakościowych (red.) Denzin N.K., Lincoln Y.S, Warszawa
6.    Greenwood D.J., Levin M. (2014), reforma nauk społecznych i uniwersytetów przez badania interwencyjne [w:] Metody badań jakościowych (red.) Denzin N.K., Lincoln Y.S, Warszawa
7.    Grobler A. (2006), Metodologia nauk, Wydawnictwo Aureus, Wydawnictwo Znak, Kraków
8.    Lincoln Y.S., Denzin N.K. (2014), Ósma i dziewiąta faza. badania jakościowe (w) przełomowej przyszłosci [w:] Metody badań jakościowych (red.) Denzin N.K., Lincoln Y.S, Warszawa
9.    Richardson L., Adams st. Pierre E. (2014), pisanie jako metoda badawcza [w:] Metody badań jakościowych (red.) Denzin N.K., Lincoln Y.S, Warszawa
10.    Ward, S.C. (1996), Reconfiguring Truth: Postmodernism, Science Studies, and the Search for a New Model of Knowledge, Lanham
11.    Zybertowicz, A. (1995), Przemoc i poznanie: studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Toruń
 

Literatura uzupełniająca

1.    Nowak S. (2012), Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa
2.    Silverman D. (2008), Interpretacja danych jakościowych, Warszawa
3.    Silverman D. (2008), Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 11:38)