SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Prognozowanie w przedsiębiorstwie |
Kod przedmiotu | 04.9-WZ-ZarzD-PP-S16 |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Zarządzanie / Finanse przedsiębiorstw |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Uświadomienie znaczenia prognozowania dla przyszłości przedsiębiorstwa. Zapoznanie studenta z pojęciami związanymi z prognozowaniem. Nabycie umiejętności budowania systemu prognostycznego w przedsiębiorstwie, dzięki wiedzy o źródłach danych wykorzystywanych w prognozowaniu oraz stosowanych metodach. Nabycie umiejętności diagnozowania zjawisk podlegających prognozowaniu w przedsiębiorstwie. Umiejętność wyboru właściwej metody prognozowania zjawisk zachodzących w przedsiębiorstwie w zależności od charakteru zjawiska i dostępnych danych. Ponadto konstruowanie prognoz badanych zjawisk, rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie, budowanie prognoz ostrzegawczych, a także ocenianie jakości prognoz.
Znajomość podstaw ekonomii, matematyki i statystki opisowej.
W ramach prowadzonych wykładów: System prognostyczny przedsiębiorstwa. Dane prognostyczne i ich źródła. Eksploracja danych prognostycznych. Prognozowanie wielkości sprzedaży. Prognozowanie na podstawie prawidłowości występujących pomiędzy sprzedażą a zjawiskami z nią powiązanymi. Budowanie prognoz na podstawie opinii kierownictwa, opinii ekspertów spoza przedsiębiorstwa oraz na podstawie intencji nabywców. Metody prognozowania przez analogie historyczne i przestrzenno – czasowe. Heurystyczne metody prognozowania. Prognozowanie ostrzegawcze. Prognozy kombinowane. Prognozowanie w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Prognozowanie bankructwa.
W ramach prowadzonych ćwiczeń: rozwiązywanie zadań i problemów z zakresu metod prezentowanych na wykładach; dobór metod prognostycznych do konkretnego problemu gospodarczego, przygotowanie projektu w dwuosobowych grupach mającego na celu rozwiązanie przydzielonego przez nauczyciela problemu prognostycznego związanego z zarządzaniem finansami.
Wykład konwencjonalny, rozwiązywanie zadań, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, giełda pomysłów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunki zaliczenia dla ćwiczeń: pozytywna ocena z kolokwium – lista pytań z zakresu tematycznego ćwiczeń zostaje studentom przesłana z miesięcznym wyprzedzeniem, pytania testowe, test wyboru, wybór jednokrotny oraz krótkie zadania. Na ocenę dostateczny należy uzyskać 65% poprawnych odpowiedzi w teście tj. 13 odpowiedzi poprawnych na 20 pytań, 14 odpowiedzi poprawnych pozwala na uzyskanie oceny dostateczny plus, od 15 do 16 poprawnych odpowiedzi student uzyska ocenę dobry, od 17 do 18 odpowiedzi student uzyska ocenę dobry plus, od 19 do 20 poprawnych odpowiedzi student uzyska ocenę bardzo dobry. Ponadto, konieczna jest pozytywna ocena z projektu realizowanego w grupach dwuosobowych jako praca własna, tematy projektu są podawane studentom na drugich ćwiczeniach. Projekty oceniane są pod względem jakości zgromadzonego materiału statystycznego, prezentacji danych, wyboru właściwej metody prognostycznej, jej poprawnego zastosowania, syntetycznego przedstawienia wyników i wyciągania wniosków na podstawie przeprowadzonego badania. Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach.
Warunki zaliczenia dla wykładów: egzamin pisemny – lista pytań z zakresu tematycznego wykładów przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem, pytania testowe, test wyboru, wybór jednokrotny oraz krótkie zadania. Na zaliczenie należy uzyskać 65% poprawnych odpowiedzi w teście tj. 13 odpowiedzi poprawnych na 20 pytań. Obowiązkowa obecność na wykładach.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-09-2016 16:44)