SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dziennikarskie sposoby pozyskiwania informacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dziennikarskie sposoby pozyskiwania informacji
Kod przedmiotu 15.1-WH-DiksP-DZI-Ć-S14_pNadGenZONP9
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Magdalena Steciąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: zapoznanie studenta z zastanymi i wzbudzanymi źródłami informacji dla dziennikarzy, tradycyjnymi i nowoczesnymi ich zasobami oraz sposobami korzystania z tych źródeł.

Umiejętności: kształtowanie umiejętności wyszukiwania i gromadzenia materiału informacyjnego, referowania go i opracowywania do określonych celów dziennikarskich, a także umiejętności rozpoznawania źródeł informacji w tekstach dziennikarskich.

Kompetencje: uwrażliwienie studenta na rzetelność źródeł informacji dziennikarskiej oraz odpowiedzialność w ich pozyskiwaniu i wykorzystywaniu.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Społeczeństwo informacyjne – społeczeństwo wiedzy: nowy ekosystem informacji. Tradycyjne media masowe a nowe media: problem smogu informacyjnego. Systematyka źródeł informacji dziennikarskiej. Najważniejsze prawne i etyczne aspekty poszukiwania i pozyskiwania informacji dziennikarskiej: tajemnica dziennikarska, prowokacja dziennikarska, kryptoreklama. Przytoczenie w przekazie medialnym: weryfikacja, implementacja, autoryzacja. Researching i jego strategie. Budowanie własnego projektu researchingu: wybór tematu, profilowanie problemu, wybór przydatnych źródeł, weryfikacja danych, techniki opracowania, sposób przedstawienia treści.

Metody kształcenia

Wykład konwersacyjny, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca ze źródłami cyfrowymi, wykonanie projektu researchingu - prowadzący podaje temat, czas na wykonanie zadania i sposób prezentacji wyników poszukiwań; studenci zbierają materiały, otrzymują instrukcje, muszą samodzielnie rozwiązać problem i przedstawić go w formie w miarę możliwości pełnego i poprawnie opracowanego zagadnienia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

pozytywna ocena przygotowania do dyskusji i aktywności podczas zajęć, przedstawienie projektu researchingu

Literatura podstawowa

  1. Źródła informacji dla dziennikarza, red. K. Wolny-Zmorzyński i in., WAIP, Warszawa 2008.
  2. M. Chyliński, Poszukiwanie informacji w dziennikarskich działaniach komunikacyjnych, WUO, Opole 2015.
  3. M. Grzelka, A. Kula, Przytoczenie w przekazie medialnym, WUAM, Poznań 2012.
  4. E. Nowińska, Wolność wypowiedzi prasowej, Wolters Kluwer, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. S. Rumsey, How to Find Information, Oxford University 2010.
  2. T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna, WSiP 2005
  3. Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Universitas 2006.
  4. Miesięcznik „Press”, „Studia Medioznawcze”, materiały internetowe.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-09-2016 18:52)