SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zarys rozwoju mediów / media regionalne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zarys rozwoju mediów / media regionalne
Kod przedmiotu 15.1-WH-DiksP-ZRM-W-S14_pNadGenXBKM0
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Zaradny, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: zapoznanie studenta z drogą rozwojową mediów, w tym w szczególności regionalnych, funkcje mediów w regionie. Umiejętności: rozpoznawanie zasad i mechanizmów współczesnych mediów w regionie. Kompetencja: właściwa analiza rozwoju mediów w regionie; wykorzystywanie metod i technik medialnych do prezentacji problemów regionu.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Pojęcie i podział mediów lokalnych.
  2. Media lokalne w społeczeństwie informacyjnym.
  3. Komunikowanie się władzy ze społeczeństwem po II wojnie św.
  4. Rozwój prasy na Ziemi Lubuskiej.
  5. Rozgłośnia Polskiego Radia w Zielonej Górze.
  6. Media zakładowe do 1989 roku.
  7. Rozwój mediów lokalnych po 1989 roku.
  8. Zmiana funkcji mediów lokalnych po 1989 roku.

Metody kształcenia

wykład, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

przedstawienie pracy pisemnej

Literatura podstawowa

  1. Allan S., Newsy w sieci. Internet i dziennikarstwo, Kraków 2008.
  2. Balczyńska A. (red.), Media w życiu publicznym, Poznań 2010.
  3. Chorązki W., Polskie media lokalne i sublokalne 1989-1999. „Zeszyty Prasoznawcze” 1999, nr 1-2.
  4. Dobek-Ostrowska B., Wiszniewski R., Teoria komunikowania publicznego, Wrocław 2001.
  5. Gackowski T., Łączyński M. (red.), Metody badania wizerunku w mediach, Warszawa 2009.
  6. Gierusa, Polska prasa lokalna 1989-2000. Typologia i społeczne funkcjonowanie, Katowice 2005.
  7. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004.
  8. Jabłoński W., Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa 2006.
  9. Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.
  10.  Kepplinger H. M., Mechanizmy skandalizacji w mediach, Kraków 2008.
  11.  Kowalczyk R., Media lokalne w Polsce, Poznań 2008.
  12.  Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa
  13.  Levinson P., Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warsza wa 1999.
  14.  McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2008.
  15.  McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.
  16.  Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes, Warszawa 2001
  17.  Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006.
  18.  Słownik wiedzy o mediach, Warszawa-Bielsko-Biała 2007.
  19.  Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006.
  20.  Thompson J. B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001.
  21. van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010.

   

Literatura uzupełniająca

  1. Aronson E., Pratkanis A, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2003.
  2. Bard A., Söderqvist J., Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie, Warszawa 2006.
  3.  Barney D., Społeczeństwo Sieci, Warszawa 2008.
  4.  Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Warszawa 2005
  5.  Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007.
  6. Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.
  7.  Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2000.
  8. Hofman I., Kępa-Figur D., Współczesna media. Status, aksjologia, funkcjonowanie, Lublin 2009.
  9.  Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Warszawa 2002.
  10.  Kolczyński M., Mazur M., Michalczyk S. (red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Katowice 009.
  11.  Kolczyński M., Sztumski J., Marketing polityczny, Katowice 2000;
  12.  Kracher A., Riedel R. (red.), Demokracja medialna – źródła władzy, Racibórz 2007.
  13.  Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 000.
  14.  Mider D., Partycypacja polityczna w Internecie, Warszawa 2008.
  15.  Negroponte N., Cyfrowe życie, Warszawa 1997.
  16.  Piątkowska-Stepaniak W., Drosik A. (red.), Władza mediów, Opole 2010.
  17.  Piątkowska-Stepaniak W., Nierenberg B. (red.), Wojna w mediach, Opole 2007.
  18.  Wiszniowski R., Reklama polityczna a komunikowanie masowe, w: Dobek-Ostrowska B., Studia z teorii komunikowania masowego, Wrocław 1999.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-09-2016 14:38)