SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia nauk przyrodniczych |
Kod przedmiotu | 08.9-WF-FizP-MeNaP-W-S14_pNadGenJURRT |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka / Fizyka komputerowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rozwojem pojęć i metod badawczych fizyki oraz nauk pokrewnych na tle historycznych zmian społeczno-światopoglądowych. Pokazane jest, że rozwój nauki nie odbywa się „prostoliniowo”, a wprost przeciwnie, obfituje w meandry i ślepe uliczki. Dzięki multimedialnym prezentacjom towarzyszącym wykładowi, przekaz werbalny jest ilustrowany licznymi przykładami.
Opanowanie materiału będącego przedmiotem zajęć podczas pierwszych pięciu semestrów studiów na kierunku fizyka.
Geneza nauki: wiedza potoczna, praktyka, magia, filozofia
Podział nauk, zinstytucjonalizowanie nauki, cele nauki
Metodologia naukowa na przestrzeni wieków
Prehistoria nauk
Nauki fizyczne w starożytności
Nauki fizyczne w średniowieczu
Przedkopernikańskie systemy budowy Wszechświata
Podwaliny nauk nowożytnych: eksperyment, prawa ilościowe
Od rewolucji naukowej do czasów oświecenia
Epoka fizyki klasycznej
Szalone lata początku XX wieku
Jak oswajano mechanikę kwantową?
Wielkie zespoły, wielkie urządzenia, wielkie odkrycia
Od układu heliocentrycznego do fal grawitacyjnych
Co dalej i jak dalej?
Zajęcia ze studentami mają formę wykładu połączonego z dyskusją.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą oceny studenta jest jego aktywność na wykładzie nagradzana punktami. Końcowa ocena opiera się o kryterium progów punktowych
A. Drzewiński, J. Wojtkiewicz, Opowieści z historii fizyki, PWN 2001.
J. Przystawa, Odkryj smak fizyki, Wydawnictwa Szkolne PWN 2012
A. K. Wróblewski, Historia fizyki. Od czasów najdawniejszych do współczesności, PWN 2007.
Dzieje nauki. Nauki ścisłe i przyrodnicze, Wydawnictwa Szkolne PWN 2011
1. M. Bragg, R. Gardiner, Na barkach gigantów. Wielcy badacze i ich odkrycia od Archimedesa do DNA, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005.
2. E. Gates, Teleskop Einsteina. W poszukiwaniu ciemnej materii i ciemnej energii we Wszechświecie, Prószyński i S-ka 2010.
2. T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, PWN 1968.
4. D. A. Weintraub, Ile lat ma Wszechświat?, Prószyński i S-ka 2011
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Mirosław Dudek (ostatnia modyfikacja: 06-07-2017 09:48)