SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Różnorodność w jedności, czyli o naukach przyrodniczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Różnorodność w jedności, czyli o naukach przyrodniczych
Kod przedmiotu 13.2-WF-FizD-RwJed,o NP-W-S15_genX3AG5
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka / Fizyka komputerowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Andrzej Drzewiński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rozwojem pojęć i metod badawczych nauk przyrodniczych, a w szczególności fizyki, chemii i biologii na tle historycznych zmian społeczno-światopoglądowych. Szczególny nacisk zostanie położony na wskazanie cech wspólnych dla współczesnych metod związanych z tymi różnymi naukami szczegółowymi. Dzięki multimedialnym prezentacjom towarzyszącym wykładowi, przekaz werbalny jest ilustrowany licznymi przykładami.

Wymagania wstępne

Opanowanie materiału będącego przedmiotem zajęć podczas pierwszych dwóch semestrów studiów drugiego stopnia na kierunku fizyka.

Zakres tematyczny

- Geneza nauki i jej podział

- Prehistoria nauk

- Nauki przyrodnicze w starożytności

- Nauki przyrodnicze w średniowieczu

- Podwaliny nauk nowożytnych: eksperyment, prawa ilościowe

- Od rewolucji naukowej do czasów oświecenia

- Narodziny fizjologii oraz mikrobiologii

- Dominacja fizyki klasycznej

- W głąb świata molekuł

- Rozwój fizyki i chemii kwantowej

- Wielkie zespoły, wielkie urządzenia, wielkie odkrycia

- Współczesna diagnostyka medyczna

- Inżynieria genetyczna

- Fizyka, chemia a kosmologia

- Co dalej i jak dalej?

Metody kształcenia

Zajęcia ze studentami mają formę wykładu połączonego z dyskusją. Studenci przed kolejnymi wykładami powinni przypomnieć sobie podstawowe wiadomości związane z omawianym zagadnieniem.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą oceny studenta jest praca zaliczeniowa oparta o zagadnienia wybrane przez studenta z listy podanej przez prowadzącego na miesiąc przed końcem zajęć.

Literatura podstawowa

[1] Dzieje nauki. Nauki ścisłe i przyrodnicze, Wydawnictwa Szkolne PWN 2011

[2] W. H. Brock, Historia chemii, Prószyński i S-ka, Warszawa 1999.

Literatura uzupełniająca

[1] M. Bragg, R. Gardiner, Na barkach gigantów. Wielcy badacze i ich odkrycia od Archimedesa do DNA,Prószyński i S-ka, Warszawa 2005.

[2] A. Drzewiński, J. Wojtkiewicz,Opowieści z historii fizyki, PWN 2001.

[3] M. Friedman, G. W. Friedland, Dziesięć największych odkryć w medycynie, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000.

[4] A. K. Wróblewski, Historia fizyki, PWN 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Mirosław Dudek (ostatnia modyfikacja: 29-09-2016 23:47)