SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Różnorodność w jedności, czyli o naukach przyrodniczych |
Kod przedmiotu | 13.2-WF-FizD-RwJed,o NP-W-S15_genX3AG5 |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka / Fizyka komputerowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rozwojem pojęć i metod badawczych nauk przyrodniczych, a w szczególności fizyki, chemii i biologii na tle historycznych zmian społeczno-światopoglądowych. Szczególny nacisk zostanie położony na wskazanie cech wspólnych dla współczesnych metod związanych z tymi różnymi naukami szczegółowymi. Dzięki multimedialnym prezentacjom towarzyszącym wykładowi, przekaz werbalny jest ilustrowany licznymi przykładami.
Opanowanie materiału będącego przedmiotem zajęć podczas pierwszych dwóch semestrów studiów drugiego stopnia na kierunku fizyka.
- Geneza nauki i jej podział
- Prehistoria nauk
- Nauki przyrodnicze w starożytności
- Nauki przyrodnicze w średniowieczu
- Podwaliny nauk nowożytnych: eksperyment, prawa ilościowe
- Od rewolucji naukowej do czasów oświecenia
- Narodziny fizjologii oraz mikrobiologii
- Dominacja fizyki klasycznej
- W głąb świata molekuł
- Rozwój fizyki i chemii kwantowej
- Wielkie zespoły, wielkie urządzenia, wielkie odkrycia
- Współczesna diagnostyka medyczna
- Inżynieria genetyczna
- Fizyka, chemia a kosmologia
- Co dalej i jak dalej?
Zajęcia ze studentami mają formę wykładu połączonego z dyskusją. Studenci przed kolejnymi wykładami powinni przypomnieć sobie podstawowe wiadomości związane z omawianym zagadnieniem.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą oceny studenta jest praca zaliczeniowa oparta o zagadnienia wybrane przez studenta z listy podanej przez prowadzącego na miesiąc przed końcem zajęć.
[1] Dzieje nauki. Nauki ścisłe i przyrodnicze, Wydawnictwa Szkolne PWN 2011
[2] W. H. Brock, Historia chemii, Prószyński i S-ka, Warszawa 1999.
[1] M. Bragg, R. Gardiner, Na barkach gigantów. Wielcy badacze i ich odkrycia od Archimedesa do DNA,Prószyński i S-ka, Warszawa 2005.
[2] A. Drzewiński, J. Wojtkiewicz,Opowieści z historii fizyki, PWN 2001.
[3] M. Friedman, G. W. Friedland, Dziesięć największych odkryć w medycynie, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000.
[4] A. K. Wróblewski, Historia fizyki, PWN 2007.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Mirosław Dudek (ostatnia modyfikacja: 29-09-2016 23:47)