SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza pedagogiczna dzieci zdolnych i twórczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza pedagogiczna dzieci zdolnych i twórczych
Kod przedmiotu 05.0-WP-TPiPZ-DPDZiT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu diagnozowania dzieci zdolnych i twórczych. Zapoznanie z możliwościami wykorzystywania dostępnych narzędzi diagnostycznych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

 

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, psychologii, pedagogiki zdolności i twórczości.

Zakres tematyczny

Psychologiczne, strategiczne i nominacyjne metody identyfikacji.

Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciel z dzieckiem zdolnym.

Diagnozowanie dzieci twórczych. Uczniowie zdolni i twórczy z problemami w uczeniu się i w zachowaniu. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć dzieci zdolnych i twórczych

Opieka psychologiczna i pedagogiczna nad osobami zdolnymi i twórczymi.

Prezentacja programów terapeutycznych wykonanych przez studentów do samodzielnie przeprowadzonych diagnoz.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, problemowy

Ćwiczenia  - praca z tekstem, z dokumentem źródłowym; problemowe, praktycznego działania

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności (25%składowej zaliczenia)i dyskusji studentów (25%składowej zaliczenia) oraz zaprojektowanie sytuacji edukacyjnej dla dzieci zdolnych i twórczych  (50% składowej zaliczenia).

 

Literatura podstawowa

  1. Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
  2. Limont  W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  3. M. Magda-Adamowicz, I. Pszenda, Trening twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Uszyńska-Jarmoc J., Podróże – skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samodzielności oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci z klas I-III, Białystok 2005.
  2. Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa 1997

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-11-2016 09:41)