SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład monograficzny: Kierowanie zmianą - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład monograficzny: Kierowanie zmianą
Kod przedmiotu 05.0-WP-TPiPZ-WMKZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

  1. Poszerzenie wiedzy w zakresie kompetencji  zaliczanych do inteligencji emocjonalnej
  2. Rozwijanie zdolności identyfikowania własnych uczuć,  przewidywania własnych reakcji w sytuacjach  zawodowych oraz  rozpoznawania uczuć pracowników i reagowanie na ich podstawowe potrzeby
  3. Kształcenie umiejętności wykorzystania wpływu osobistego do kierowania pracownikami

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  • Charakterystyka procesu zmiany, prawidłowości i uwarunkowania
  • Zachowanie pracowników w sytuacji zmiany
  • Strategia wprowadzania zmian i planowanie zmiany
  • Radzenie sobie z oporem wobec zmian
  • Jak rozwijać zdolność szkoły (jako organizacji) do uczenia się i zmiany

Metody kształcenia

Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/ poster), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów). 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności (50%składowej zaliczenia) i dyskusji studentów (50%składowej zaliczenia).

Literatura podstawowa

  • Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1995.
  • Czerepaniak-Walczak M., Miedzy dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1995.
  • Elsner D, Kierowanie zmianą w szkole, wyd. CODN, Warszawa 2005.
  • Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, PWN, Warszawa2006.
  • Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły, IBE, Warszawa 2003.
  • Ornstein A.C., Hunkins F.P., Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998.
  • Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej, red. E. Potulicka, Eruditus, Poznań 2001.
  • Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, (red.) D. Elsner, Chorzów 2003.
  • Tuohy D., Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi, PWN, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

Pozycje każdorazowo podawane przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 21-11-2016 09:08)