SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika elementarna |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-TPiPZ-PE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z metodami nauki czytania i pisania. Rozwijanie umiejętności dokonywania oceny przydatności danej metody w określonej sytuacji. Rozwijanie umiejętności projektowania działań zgodnie z wybraną metodą nauki czytania i zdiagnozowana sytuacją. Kształtowanie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących nauki czytania i pisania.
Psychologiczna wiedza o rozwoju dziecka oraz o procesach uczenia się. Wiedza o metodach nauczania oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia, znaczeniu środków dydaktycznych. Umiejętność czytania ze zrozumieniem. Umiejętność poprawnego posługiwania się językiem mówionym i pisanym.
Aktualna podstawa programowa dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej. Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Sylwetka dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego, jego charakterystyka w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego. Potrzeby dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka w środowisku rodzinnym, przedszkolnym i szkolnym. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna – pojęcia, składniki, diagnozowanie.
Rola, istota oraz cele czytania i pisania. Gotowość dzieci do rozpoczęcia nauki czytania i pisania. Przegląd, analiza i ocena stosowanych metod nauki czytania i pisania w ujęciu historycznym: metoda M. Falskiego, metoda analityczno-syntetyczna o charakterze funkcjonalnym E. i F. Przyłubskich, metoda barwno-dźwiękowa H. Metery, metoda fonetyczno-literowo-barwna B. Rocławskiego, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, wprowadzenie w świat pisma I. Majchrzak, metoda G. Domana, naturalna nauka języka W. Aye, metoda czytania oparta na integracji sensorycznej, metoda przyspieszonego czytania. Metody nauki czytania i pisania w polskich elementarzach. Tok postępowania metodycznego wynikający z danej metody nauki czytania i pisania (metoda M. Falskiego, E. i F. Przyłubskich, H. Metery, B. Rocławskiego, Metoda Dobrego Startu). Zasady kaligrafii.
Podające -praca z tekstem, problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, praktycznego działania- projektowanie zadań
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem zaliczenia są: aktywna obecność na wykładach (30% składowej zaliczenia), pracy pisemnej (35% składowej zaliczenia), sprawdzianu (35% składowej zaliczenia).
Ćwiczenia zaliczenie z ocena na podstawie: kolokwium pisemnego (20% składowa zaliczenia), projektowania sytuacji i zadań edukacyjnych (20% składowa zaliczenia), prezentacji do wybranego zagadnienia (20% składowa zaliczenia), aktywnej obecności studentów (20% składowa zaliczenia) i pozytywna ocena z pracy pisemnej (20%. składowa zaliczenia).
Ocena końcowa: to ocena pozytywna obejmuje treści z ćwiczeń (50% pytań składowych) i wykładów (50% pytań składowych).
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-11-2016 22:00)